onsdag 18 mars 2015

Är jag dumdristig eller lat, eller möjligen kanske ambitiös?

När man rehabbar (och i väldigt många andra beslutssituationer i och utanför gymmet) ställs man inför svåra frågor:

Ska jag öka vikten? Ska jag "ta i"? Ska jag göra fler reps? Ett set till? (hu! jag har fler skador än jag vill erkänna pga "en till"-mentaliteten)

Nu är det snart 4 månader sedan jag slet upp vänster hamstring (hamster) och jag bärjar ta mig upp på ganska rimliga träningsvikter snarare än rena rehabvikter i marklyft. Då ställs jag ständigt inför frågan om jag ska anstränga mig, "ta i" på allvar eller vara tålmodig och låta det gå några veckor till.

Det är inte lätt att veta om jag är lat eller ambitiös, dumdristig eller kycklingfeg...

Nu ökade jag till 17 km/h på uppvärmningen för första gången sedan november 2014. Hamstern håller tydligen för ganska snabba steg. I bänk hände inget roligt; jag harvar vidare med submaximala vikter med strikt teknik enligt Styrkelabbets upplägg. Idag var det egentligen planerat 5*4 på 85%, men slutade med 8*4 (minus någon missad rep pga teknikaliteter).

Löpband 10-17 km/h
Bänk 20,40,60,80,100, 110.5kg *4,4,4,4,4,4,3,4- (24 minuter!)

Jag hamnade för långt bak på bänken i 3-repparen. Tvingades köra fel bana för att undvika att slå i. Viljestyrkan tog slut i sista seten; CNS-trött. Ingen riktig frukost heller (hittade inga kolhydrater). Fick kramp i ländryggen (lindrigt "ryggskott") också vilket hämmade marklyftet rejält i början. Överflyttningen bänk-mark tog därför 25 minuter! Och sedan tog arbetsseten i mark 5 minuter. Intressant kvot.

Faktum är att jag var på väg att lägga ned marklyftet efter varje uppvärmningsset pga ryggobehaget.

Mark: 20,40,60,80,100,120, rev grip 145kg *4,4,4 (fem minuter! 83% av 1RM PB)

Lårcurl: 25kg, 40kg, 50kg *12,12,12,12 (sju min)
Chins +11kg: 5,5,5,5 (sex min)
Mage: långsamma fällknivar 4*10
Rörlighet: squat, psoas, rygg, axlar,ljumske,säte,hamstring.

4 kommentarer:

  1. Fan, det börjar ju bli vettiga vikter i marken!

    Hm, jag gjorde 8x5 i bänken på 110 kg i måndags, försöker du göra mig stressad? Förresten så var nog alla mina set hyfsat nära fail, vilket i kombination med 8 set böj gjorde jag att jag känt mig heeelt stekt sedan igår kväll, och fick skjuta på träningen en dag. Så är det när man gjort sig ovan vid vettig träningsvolym. :P

    Och what about that ränta. Lyfter Ingves ens?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Does he even hike?

      Kan han endast sänka? Vad får honom att tro att -.25 är bättre än -.10?

      Exakt vilken mekanism är det han hoppas ska lyfta Sverige? Och vaddå lyfta förresten? Ex Ericsson är börsen på all time high, det har typ gått 6 år sedan vi hade ett svagt kvartal 2009.

      Jag tror det här blir första gången en lågkonjunktur och börsnedgång STARTAR när räntan redan är på sin historiska lägstanivå. I normala fall börjar man ju sänka räntan när ekonomin och inflationen faller. Vad ska man göra den här gången???

      How low can he go?

      Och börsen prisade direkt in att det blir 15 bps lägre ränta över hela kurvan i 10-15 år än man trodde imorse.

      Radera
    2. Det här är galet försöker förstå mig på marknaden för att eventuellt ta positioner. Mikael är det ens realistiskt att förvänta sig säg en korrektion i storleken 20-30% de kommande 3-4 kvartalen på stockholms börsen. Samtidigt som ingves&co har flaggat för ytterliggare sänkningar?

      och vad i h... händer när vi har lågkonjuktur samtidigt som det är minusränta och deflationen eventuellt kvar? plötsligt ser "short casen" starkare ut :) just nu känns det som att det enda de här räntesänkningar gör att eldar på bostadsmarknen i allmänhet, stockholm i synnerhet och innanför tullarna är det slår bostäderna nya ATH varje vecka...

      Radera
    3. Toppen infinner sig när man minst anar det. Det ringdes ingen klocka på börgolvet i mars 2000 eller juni 2007 som talade om att nu är det dags för en halvering. Tvärtom var alla som gladast och mest optimistiska just då

      Likheterna är många mellan de två senaste topparna och nu,... men även skillnaderna.

      Räntesänkningar har i sig ingen makt över börsen. Kolla gärna t.ex. Feds policyränta under 2001 respektive 2008 som sänktes hela vägen ned till botten.

      Att Ingves har flaggat för mer gör mest att det diskonteras redan nu. Uppgången idag saknar t.ex. alla proportioner till sänkningen på 15bps.

      Det jobbiga är förstås att börsen var dyr redan 1999, men steg ändå med 100% till. Frågan är om detta redan har hänt i den här cykeln eller om vi har mycket uppgång framför oss innan köptrycket är uttömt.

      Det går inte att svara på, eftersom det bara handlar om psykologi.

      Ett sista tröstens ord: Ingen BEHÖVER bli rik (snabbt).

      Det är aldrig BRÅTTOM att investera.

      Bara för att börsen stiger 100-200% ibland betyder inte att man måste haka på för att inte bli fattig eller olycklig.

      Tvärtom brukar det vara så att när man till slut kastar in handduken och köper för att alla andra gör det och för att det känns bråttom så är det då man FÖRLORAR pengar, vilket är mycket värre än att bara gå miste om att tjäna pengar.

      MEN, om du hittar enstaka aktier som du själv kan räkna lite enkelt på och se att det ser rimligt ut över tid. Köp dem redan nu, och köp mer när det rasar, men köp inte hela börsen bara för att den har rusat, utan att kolla värderingen noga.

      Om det ska/kan rasa 30% innan året är slut. Ja, absolut, men det är nog bara jag som skulle våga svara ja på den frågan.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE