måndag 23 mars 2015

Asymmetrisk overheadpress

Hur tungt är det här egentligen?


Notera att eftersom stödpunkten i högra handen är en bit in från mitten på stången, så är mindre än halva stångens massa på 20kg utanför stödpunkten, dvs kanske 7,5kg istället för 10kg. Viktskivan på 10kg tillkommer för en total om 17,5kg utanför högerhanden. Resten av stångens massa, 12,5kg befinner sig på vänstra hävarmen. Beroende på hur brett jag håller kan de 17,5kg vara mycket nära högerarmen och de 12,5kg vara mycket långt ifrån. Vid något läge (inte särskilt brett faktiskt) tillräckligt långt ifrån för att jag inte ska behöva dra nedåt öht med vänstern.

-Captain Upperbody

5 kommentarer:

  1. Antar man att du har handen ungefär vid ringen, dvs 40 cm från stångens mittpunkt, och att viktskivan sitter ytterligare 20 cm därifrån (chansar på 50 mm-diametersdelen av stången är 50 cm lång - vet ej), så är det faktiskt jämvikt, dvs enarmspressen är precis 30 kg tung.

    P.S. Skit också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi fick det utrett. Jag kontaktar MaxLab IV.

      Radera
    2. Medan jag vässar wakizashin inför stundande seppuku vill jag ha det protokollfört att det är ESS, inte MaxLab, jag räknat på. Var beredd med den där bubbelsabeln ifall jag lipar.

      Radera
  2. hur går det med de ordinära pressarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sitter medvetet i baksätet medan jag fokuserar på bänk och böj enligt tips från Styrkelabbet. Jag kör tex overheadpress, chins, dips, rodd, biceps som komplementövningar med god marginal till failure för att spara musklerna till övriga övningar. I press kör jag nu varannan vecka 50kg *4*10 och varannan 57.5kg *4*5.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE