onsdag 4 mars 2015

Det är inte snön som faller, det är oljan och min markform

Oljeprishumor
Kommer du ihåg 22 september 2008, en vecka efter att Lehman Brothers hade gått i konkurs?

steg (!) oljepriset (WTI) med 25 USD (till 130) på en dag på Feds räddningsmanöver för det amerikanska banksystemet.

-Det var kul.

Den dagen "bevisades" att de höga priserna var här för att stanna :).

LOL. Ja, om det inte vore för den episka krasch i oljepriset som följde strax efter förstås. Samt att priset 7 år senare fortfarande är mer än 60% lägre (utan att ens inflationsjustera), trots att penningpressarna gått hetare än någonsin sedan dess.

WTI

Brent


Marklyft går också som smort (olja)
Det är lite som min markform, där jag i höstas drog 175 kg och med gott momentum mot 200kg. Det är bara det att jag drog av hamstern också så jag numera sakta har kämpat mig tillbaka till 132.5kg (för några veckor sedan testade jag 135kg men slet då upp skadan igen).

Men nu har jag börjat bygga lite momentum igen. Så här såg dagens pass ut (tid för arbetsset inkl vila inom parenteser). Lätt squatdag och rehab i mark samt komplement i form av press och dips där jag ser till att lämna några reps åt änglarna.


Löpband 10 min, 15 km/h
Squat (8 minuter): 81%; 105kg *4,4,4,4,4
Mark (12 minuter): 20,60,90,110, 132.5kg (dö) *3,3,3,3-, rev grip: *10
Press (8 minuter): 57.5kg *5,5,5,5
Dips +21kg (5 minuter): 5,5,5,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE