tisdag 10 mars 2015

Det svåraste med mycket pengar är att bryta beteendet som ledde dit

Hälsa och nöje först: se till att vara frisk och glad, det är grunden, det är meningen.

Alla som älskar negativa räntor skrattar nu!






Karriär, konsumtion, status mm kan eventuellt vara medel för att nå målet ovan (hälsa och nöje). Möjligen kan det också vara en lite sorglig och nästan meningslös mellanstation, medan du funderar på vem du är och vad du egentligen vill så du sen både vet och har medel (mat, husrum, fritid och umgänge brukar vara viktiga komponenter och det kostar i alla fall lite pengar att bo och äta) för att uppnå primärmålet (hälsa, nöje, lycka).

Tänk så här. Du är vid A och vill till B (lycka, självuppfyllelse). Du funderar på att ta vägen via P (pengar). Jag menar dock att du nog ska satsa direkt på B (utom i mycket speciella fall). Det innebär att redan nu vara uppmärksam på vad som verkligen får igång dig (och t.ex. inte kräver att du har publik som validerar dig).

Jag hade turen att råka bli ekonomiskt oberoende när jag sprang i hamsterhjulet. Jag hade även turen att bli det tillräckligt tidigt för att mitt jag fortfarande skulle vara friskt nog att inse att pengar och status inte gör mig lycklig. De flesta sitter kvar i sin gyllene bur trots att gallret är öppet. De har fastnat i ett beteende, ett statusrunk där de tjänar massor och köper massor för att hänga med eller imponera på andra.

Det var dagens tanke, nu till min hälsa; dagens gympass - ett lättare transportpass inför nästa tre pass som blir tyngre.

Idag tog jag myrsteget upp till 137,5 kg i marklyft - första gången över 135kg sedan november 2014. Jag började som vanligt under rehabben med dubbelt överhandsgrepp (säkrar att jag inte lyfter för många reps med halvt uppvärmda hamstrings) och avslutade med ett längre set (9 reps) på samma vikt med reverse grip.

Jogg 3min 16 km/h (+3 min uppv.)
Squat: 20,60,90,107.5kg *2,2,2,2,2,2 (6min)
Marklyft: 20,60,90,120, 137.5kg *2-,2-,2,2,2-, rev grip: 9(-); jag hamnade lite snett på sista och valde att släppa vikten. (15 min)
Overheadpress: 20,30,40, 50kg *10,10,6 (5 min; bäst att sluta innan jag närmar mig failure - för på torsdag är det BÄNK)
Dips +21kg: 10,8,6 (5 min; faktiskt lite för tungt för att vara komplement som inte ska slita på bröst, triceps, axlar)
Mage: 50 straight leg crunches (1 min)
Rörlighet: squat,ljumskar,axlar,rygg (5 min)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE