lördag 28 mars 2015

Ibland är det som om jag ber om att bli skadad

Farlig alkohol?

Jag tog en spontan AW igår med ca 15 enheter alkohol. Jag slutade dricka vid midnatt och jag sov bra, men det är ändå inte riktigt att rekommendera att gå till gymmet 15h efter 15 enheter.

Jag körde squat på samma slitiga sätt som i förrgår (tung pyramid med tre ettor på 92.5% i toppen) och sedan marklyft (tyngsta sedan skadan i november; fyror på 86% av mitt all time high för en etta). Även pressarna kändes bra. Fyra femmor på 60kg striktpress är ca 90% av vad jag har kört på historiskt.

Farligt marklyft?


Att köra två slitiga böjpass i rad, varav ett bakfull, och sedan köra marklyft (likaledes bakis och darrig) direkt efter det och på högsta vikten sedan skadan är att be om att bli skadad. Men, det ordnade sig och jag var hela tiden beredd på att släppa om det skulle kännas det minsta.


Löpband 17 km/h *2 minuter (tufft för hjärtat med lite sprit kvar i kroppen)
Squat 20,40,60,80, 105kg *3, 110.5kg *2,2, 120kg * 1,1,1 (92.3%), 110.5kg *2,2, 105kg *3,3,3,3,4 (27 minuter)
Marklyft: 20,60,80,100,120, 150kg *4,3 (86%), 140kg *4,4,4,4 (80%) (15 minuter)
Press: 20,40,50, 60kg *5,5,5,5 (10 minuter)
Dips (uv) 10,8,6,5 + mage 20,20,20,20 (supersettade alla 4+4 seten på ca 3 minuter)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE