lördag 14 mars 2015

Så ökades självsprängningarna från 0 till 300 i Irak på 6 år.

"Fjärran året" betyder förra året och förkortas fjor.

På gammalsvenska, uttalades det sammandraget som "fjord" och med lite fantasi och isländsk språkkänsla hör man hur ändelsen "rd" med mjukt uttal ligger nästan på precis samma ställe i munnen som gammalsvenskt tjockt "L". Vips så betyder "fjol" helt enkelt "förra året". Sen att det finns folk som säger fjolåret och CD-skivor är en annan historia.

Fika kommer föresten från ordet "kaffe" = "kaffi"  som på så kallad backslang blev det supersvenska ordet "fika" som inte finns i andra nordiska språk. Ska vi gå till fiket på fikan/fikarasten för att fika?

Och inget av detta har det minsta med dagens träning att göra, men är nog mer intressant än att jag körde lätt bänk på 81% och tung squat på 88,5% idag.

Jogg 16 km/h *5 min (efter 2 min för-värmning; på de här hastigheterna vill jag inte starta helt kall)
Bänk (alltid med stopp vid bröstet i år) 20,50,70,90, 105kg (81%)* 3,3,3,3,3,3
Squat: 20,50,70,90, 115kg (88.5%) *2,2,2,2,2
Rodd: 20,50,70, 90kg *8,8,8,8
Biceps: 20, 20, 40kg *6,6,6,6
Mage: Hängande benlyft 3*10
Rörlighet: squat, hamster, rygg, axlar, psoas,ljumske

Visste du förresten att Irak hade noll självmordsbombare innan 9/11, men efter USAs krig mot terror utfördes 300 av totalt 500 av 2007 års självmordsbombningar i just Irak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE