onsdag 22 april 2015

Blodiga knäböj

Hål i ryggen

Jag har skavt hål på ryggen där stången ligger mot när jag knäböjer. Det blödde t.o.m. igenom tröjan igår. Det beror på två saker: dels har jag böjt mycket mer (totalt antal reps) i år än tidigare, dels har jag alltid bomullströja numera, efter tillsägelse från Daniel Richter.





Fjärde gymmet:
Igår testade jag mitt fjärde gym på fyra träningspass. Den här gången var det Nordic Wellness tur.

Avstånd: 5 minuters promenad i sandaler
Pris: 275 kr/månad för dagkort till kl 14 samt 295 kr i startavgift
Kvalitet: Mycket bättre än PowerClub och Delta på alla punkter utom en där Wellness istället var sämst: Det finns bara en halvkass bänkpress.

Anteckningar från passet

Fräscht, luftigt. Många konditionsmaskiner men lite för digitala. Opålitliga som radoduschar.

Fri stång nedre plan. Tre fria övre med bra läge för mark, bra underlag. Samt ett rack (tyvärr står det snett mot spegeln med några grader) med säkerhetsstopp för böj och en dedikerad [halvkass] bänkpress. Ganska gott om korrekta standardstänger också. Concept Sweden-vikter, men de verkar ha rätt storlek.

Chins, takstege finns,

Wifi finns, men är urdåligt (ickeexisterande) i gymmet.

Fräsiga smått futuristiska stoppklämmor i plast :)

Det blir nog Wellness. Närheten, priset och kvaliteten är överlägsen alla alternativ. SATS är t.ex. nästan dubbelt så dyrt och det enda som kommer i närheten när det gäller anläggningens kvalitet. En kompis föreslog även Sturebadet (18 000 per år) som ligger lika nära som Wellness fast åt andra hållet.

PASSET

Löpband 10-15, 7 min
Squat: 20*8, 40*5, 70*5, 90*5, 100*3, 110*2, 120*1,1,1, 115*2,2,2, 100*3,3,3, 80*4,4,4,4 (lika skönt som i bänk att äntligen få köra lätt)
Mark: 20*10, 50*5, 80*5, 110*5, 130*5, 150*9,6,5 (tot 20reps på 86% av 1RM)
Press: 20,40,50*5, 60*1, 65*1, 70*1-, 50*5,5,5 (obs, 4*5 på 50kg är mycket lätt. Ändå ska jag hoppa över press helt nästa gång för att toppa formen i bänk)
Mage: 20+20+20 supersetmedley

Glädje i huset

Min sambo, Patricia var i Calgary, Kanada, i helgen och vann sin thaiboxningsmatch mot Janice som är nordamerikansk mästare och regerande VM-bronsmedaljör 2014. Kort highlight nedan på 15 sekunder. Patricia i blå handskar.



1 kommentar:

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE