onsdag 1 april 2015

Den chockerande sanningen om morgonkaffets synkrobiologi

Frukost handlar bara om business

Jag började lyssna på gastropodden idag. Det första avsnittet jag lyssnade på sändes 20 januari 2015 och heter "Breakfast of champions". Det tog bl.a. upp hur frukosten är "all business", från dess sammansättning till tidpunkten den intas, för att inte tala om frukostens inblandning i frågor om övervikt, deffande, inlärning, effektivitet.


Kaffe direkt på morgonen motverkar sitt syfte

Det mest spännande var emellertid den lilla faktapunkten om morgonkaffe. Om man dricker sitt kaffe direkt på morgonen får man både mindre effekt och utvecklar en större koffeintolerans, vilket ytterligare minskar kaffets effekt.

Rekommendationen är istället att ta en kopp ca 90 minuter efter att man gått upp. Då får man alla positiva effekter av kaffet (smaken, doften, minskad risk för diabetes, en fokuskick som ökar produktiviteten) utan att höja sin tröskel för koffeintolerans.


Frukosten är inte speciell

Andra små kommentarer var bl.a. att

1. frukosten kan hoppas över eller inte utan positiva eller negativa effekter
2. frukosten är som vilket mål som helst, dvs kan se ut precis som alla andra mål - och bör göra det också, dvs vara fullvärdig och nyttig snarare än snabb och enkel (och onyttig). Tips: grönsaker, bönor, ägg
3. småbarns (2-åringar) frukost i olika delar av världen består av så vitt skilda saker som stark kimchi och svart kaffe. Det finns ingenting som säger att småbarn ska ha platt och smakfri mat


Nu blir gastropodden ett permanent inslag

Nu har jag lagt till The Gastropod till min lista av dagliga podcasts jag lyssnar på under mina hundpromenader.

Tips: lägg till gastropodden till din lista också (som kanske redan innehåller Vetandets Värld, Språket i P1, TED Radio hour, Brain Science, Discovery, Nature mfl)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE