söndag 19 april 2015

Det är inte lätt att shoppa efter gym; idag Delta

De-load nr 2 i bänk, första de-load i squat


Jag tränade på Delta gym idag som en del i min jakt på ett nytt ställe att bli medlem på. Tyvärr var stället väldigt byggarfokuserat och mycket mindre lyftarinriktat än jag hade förväntat mig. Alla där var bodybuilders och nästan all utrustning var maskiner.

Första, andra och tredje intrycket var att jag omöjligen kunde fortsätta träna där. Jag hittade bara en squatställning och den trodde jag måste stå för all skivstångsrodd och marklyft också. Den enda bänkpressen var dessutom fastbultad lite snett i golvet (bänken utgjorde inte normal till ställning och skivstång).

Men när jag tittade efter riktigt noga fanns två fria squatställningar med säkerhetsstopp (!). Så många har jag aldrig sett förut. Dessutom fanns ett squatställe till (utan stopp). Samma tre ställen var avsedda för marklyft. Något av dessa ställen kan nog tjänstgöra för bänkpress också så då finns det två bänkar. Ingen av dem har dock säkerhetsavlägningsplatser och det är för trångt för att dumpa stången. hela gymmet är fullproppat med maskiner så allt står för trångt. Oklart om det finns Wifi.

Seten på 100kg och 80kg i bänkpress var underbara. Stången kändes som en tom mjölkkartong. 120 och 115 däremot var ungefär lika tunga som tidigare.




Jogg 10-17 km/h (stabilt löpband, men mycket långsam hastighetsförändring)
Bänk 20*15,60*6, 90*5, 100*3, 110*2, 120*1,1,1, 115*2,2,2, 100*3,3,3, 80*4,4,4 (bla eleikovikter men bara en standardstång. Bänken fastskruvad snett! Grymt bra grepp i bänken. Inga säkerhetsnivåer och för trångt för att säkert avbryta ett lyft.
Squat: 20,60,80,90*5,100*3,110*2,120*1,1,1, 115*2,2,2,2, 100*4,4,4,4
Rodd: 20*8, 60*8, 80*8,8,8,8,8,8
Biceps: 20*10, 40kg *6,6,6,6,6,6
Mage: lutande välvd bräda 20+10 (tung!)
Mobilitet: squat, axlar, ländrygg, fortsatte hemma med rygg, höftböjare (jag var tvungen att skynda hem till gårdsstädningen - japp även mångmiljonärer sopar gården och bär utemöbler åt föreningen)

Och här är en bild från när min flickvän tilldömdes segern mot "The Beast", VM-trean i thaiboxning i natt:


Titta noga på motståndarens kind så ser du vilken skada Patricias slag och armbåge har gjort.

"Full muay thai rules"

2 kommentarer:

  1. Jävla bra av Patricia!

    Vad blev slutgiltiga domen för Delta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla ett gym till (minst). Nordic Wellness. Största felet med Delta var egentligen att det tar 18 minuter att gå dit, medan Nordic ligger ca fem minuter bort. Powerclub 7:30.

      Det kanske blir Delta till slut, men jag ska även kolla med PowerClub när de ska fixa markplattformarna - för om de är plana och hela vinner PowerClub än så länge

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE