lördag 4 april 2015

Project overreach har ca en vecka kvar

Nytt magnetsinne botar blinda råttor

Det här är lite häftigt. Jag vill också ha massa nya sinnen i framtiden.



By attaching a microstimulator and geomagnetic compass to the brains of blind rats, researchers found that the animals can spontaneously learn to use new information about their location to navigate through a maze, and nearly as well as normally sighted rats.
---
More broadly, based on the findings, the researchers expect that humans could expand their senses through sensors that detect geomagnetic input, ultraviolet radiation, ultrasound waves, and more. Our brains, it appears, are capable of much more than our limited senses allow.


Nedtränad men viljestark

Jag börjar känna mig nedtränad, helt enligt plan. Framför allt är det tufft att dra igång en övning, men när jag väl är inne i den har jag fortfarande ganska bra arbetskapacitet. Repspeeden är dock lite långsammare - framför allt på de högsta vikterna.

Squat

Jag tänkte t.ex. igår först bara köra tre set à 3 reps på 110 i squat, men det blev 8 set. Dessutom gjorde jag de tre ettorna på 120 istället för 117,5. Först tänkte jag bara göra en etta på 117,5 innan jag backade, men det saknades mikrovikter just då, och jag intalade mig att det ändå bara skulle bli ett set...



Marklyftsrehab

Marklyft tänkte jag först hoppa över helt, då jag hade lite känning i baksida lår. Under uppvärmningsseten kändes det dock bättre och bättre så jag chansade på ett set på 130kg och ett på 147,5kg. Efter det flöt det bara på och jag vågade hela tiden köra ett set till för totalt 6*4 på 147,5kg (vilket är ca 85% av mitt 1RM - som ju var det jag skadade mig på i november).


Om jag kan köra många fyror på 85% borde jag ha hygglig kontakt med mitt 1RM igen/fortfarande. Min plan på någon månad är att öka till 8*4 på 150kg och sedan hålla mig på ungefär den belastningen ganska länge i hopp om att mina olika vävnader stimuleras att växa ihop ordentligt. Efter det kan jag satsa på en period med styrketoppning även för marklyft.

Overreaching

Det är 9 dagar kvar på "project overreach". Efter det börjar jag minska träningsvolymen för att toppa formen. Och nästa omgång blir det nog i alla fall en del hypertrofifokus i början innan jag kör en höstomgång för styrka igen och sätter PB i allt.

Gårdagens pass:

Löpband: 17 km/h *4 minuter (tufft idag, pulsen sjönk inte till 180 förrän 45s efter sänkning)
Squat 20,40,60,80,100,110*2, 120*1,1,1, 110*3,3,3,3,3,3,3,3
Marklyft: 20,50,80,100,130, 147.5kg *4,4,4,4,4-,4 (85% av 1RM)
Press: 20,30,40,50*5,55*5,60*5,5,5
Dips+mage, superset: 3+3 (jag fick bråttom)

2 kommentarer:

  1. Gillar ditt otroliga engagemang :-) Du är en bra inspirationskälla. Har börjat kika på din engelska blogg, är lite trög på engelskan men det hjälper mig att "improve myself"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Jo, jag är livsglad :)

      Hoppas du hittar något av intresse på den engelska sidan. Jag skriver den bl.a. som hjärngymnastik (både språket och innehållet) så kanske kan du få något liknande ut av den.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE