torsdag 16 april 2015

Sista overreachingpasset avklarat

Ingenjörer på MIT har formaliserat Ray Kurzweils metod för att spå teknologiutveckling. Kurzweil jobbar mest med en variant av Moores lag, medan den här metoden baseras på faktiska patent. Kan vara bra att ha när man funderar på vilka långsiktiga investeringar i små teknikföretag man vill göra som krydda i sin aktieportfölj.

They then used their more efficient approach to predict the improvement rates of 11 emerging technologies in the next 10 years. Among these, the fastest-growing domains appear to be online learning and digital representation, while slower technologies include food engineering and nuclear fusion.

Jag är rätt trött i kroppen nu. Efter passet igår andades jag fortfarande tungt 45 minuter senare. OK, jag kanske bar hem 6 liter mjölk och 24 ägg från NK på vägen från gymmet, men flåsandet var ändå från träningen.

Som tur är var det det sista högvolympasset för den här omgången. Som synes blev det bara i knäböj jag egentligen orkade göra något vettigt, men övriga övningar sög rätt bra ändå.

Hoppas Styrkelabbets metod för att spå 1RM givet en viss typ av overreaching fgungerar minst lka bra som MITs modell för teknikutveckling...

Dagens pass (igår):
Löpband 4 minuter 17 km/h (fortfarande 30 sekunder efter löpningen hade jag 190 i puls)
Knäböj (85%): 110*8*4
Marklyft: 150*4, 140*8,8 (jag var för trött i låren och för rädd för skada att jag inte vågade/kunde fortsätta på 150kg)
Press: 50*4*8
Dips (utan vikt): 3*10
Mage: 25+25+25 superset fällkniv, crunches med raka ben mot taket, situps
Rörlighet: squat, axlar, hamstring, ljumskar, höftböjare, bröstrygg

Här sitter jag på balkongen och flåsar med en proteindrink efter träningen




6 kommentarer:

  1. Bra jobbat.

    Har inte du fått ett paket med posten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. What?! Nej. Ska jag hålla utkik? Makrill?

      Radera
    2. What?! Nej. Ska jag hålla utkik? Makrill?

      Radera
    3. Postadressen i Sprezzaturian-mailutskicket borde ha fått ett paket vid det här laget, i alla fall!

      Försändelsens status är typ: "Mottagaren kunde ej nås, har fått avi".

      Radera
  2. Så här stod det visst (i tisdags): "The recipient was not present and has been informed. The shipment is ready for pick-up. "

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE