torsdag 23 april 2015

T-6 dagar. Sen ska jag tydligen kolla formen i bänkpress.

Förra veckan var näst sista i tremånadersperioden, vilket betydde "de-load" eller helt enkelt minskande volym för att ge musklerna en chans att hämta sig och överkompensera efter overreachingveckorna.

Den här veckan, sista veckan, är det en slags "aktiv vila" som gäller. Det betyder någon enstaka tung singel på 90%, nästan ingen ens halvtung volym och bara lite teknikträning på 60-70% i form av 2x4. Jag vilar även från hjälpövningarna för att bli riktigt fräsch i hela kroppen.

Bänk 1x125kg:

Bänk 20*15, 40*10, 60*5, 80*5, 100*3, 110*1, 120*1, 125*1, 115*2, 100*4,4, 80*4,4
Power Clean 20*10, 40*5, 50*5, 60*5, 70*5, 80*2 (aktiv vila för mark, främst för att jag inte vill skada mig i slutet av träningsperioden)
Mark 80*12, 100*12 (kunde inte hålla mig från att köra iaf lite, när stången ändå låg där, lastad och klar)
Chins +13.5kg: 5,5,5,5
Lårcurl: hittade ingen maskin
Mage: 20+20+20 supersetmedley
Mobility: squat, hamstring, bröstrygg, axlar,psoas,ljumskar

Power Clean kom sig helt spontant när jag bestämde mig för att hoppa över marklyft pga skaderisken. jag har inte kört vändningar på ett år, men nu känner jag mig hel nog att testa. Här på 80kg:

Jag fick in fyra små kort set chins också:


Efter gymmet åt jag några bullar till min liter mjölk


...och glömde helt bort att jag hade köpt en ost- och skaldjurssallad på Coop, så den tog jag några timmar senare efter badet med Ronja.



Ronja fick en köttbulle




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE