lördag 25 april 2015

Tangerat böjrekord på dagen för sista tunga singeln innan vila

100% i knäböj

Jag fick för mig att göra en etta på 130kg i knäböj efter dagens planerade topp på 120kg. Det är möjligt att det kommer påverka bänkpressen om fyra dagar, men knappast särskilt mycket.

Nu är allt tungt och myckna lyftande för den här tremånadersperioden över och jag ska bara glida upp på en formtopp.

Bänkmax nästa

Jag tänkte testa mitt bänkmax om 4 eller 5 dagar och mitt böjmax ytterligare 2-3 dagar senare. Fast egentligen är jag redan rätt nöjd med att ha tangerat 130 i böj, med tanke på att jag nyss hade dragit upp hamstringskadan när perioden började.

Nattväktarsving

I  bänk är det lite annorlunda. Jag tog 140 kg innan en libertariansk debattör och författare (Fredrik Segerfeldt) råkade medverka till att slita av mitt korsband medelst ett nacksving in i en vägg, där mitt ben och knä hamnade i en ofördelaktig vinkel.

Jag tog ändå 130kg förra året, men det var innan jag slet upp hamstringen i november. Anledningen till att den var känslig är att man klipper av halva när man rekonstruerar korsbandet.

Bänkbrygga:

Med tanke på allt detta var det ganska optimistiskt att anta att 130kg var mitt bänkmax när perioden inleddes i februari. Trots detta hoppas jag om några dagar ta åtminstone 132,5kg. Om inte blir jag ganska besviken på det styrkeupplägg jag kört de tre senaste månaderna.

Dagens pass blev ganska kort, eftersom jag mest ägnar mig åt aktiv vila den här veckan:


Jogg 5 minuter 10-15 km/h
Bänk 20,40x60, 85kg *4*3, 70kg *3*4
Squat 20,40,60,80,100,110,120kg *1, 130kg *1, 115*2, 100*4,4,4, 80*4 (otur när jag tänkte; det skulle egentligen vara 100*4,4 och 80*4,4)
Skivstångsrodd 8* (20,40,60,80) kort vila
Biceps 40*6,6,6,6 (kort vila)
Mage: sneda situps 1*50


Böjmax:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE