söndag 5 april 2015

Tyngre, tröttare

Trött bänk

Jag är trött i bänken numera. Fyrorna och någon enstaka femma på 110kg var tunga idag. Jag körde 7 set innan jag gav upp. Snart måste något nytt hända (som tex minskad volym och formtoppning).

Dagens uppsida var när jag hjälpte en stark kille som körde bänk med bälte och gummiband att lyfta ut stången några gånger. Han berömde mig mycket tydligt för min utlyftsteknik. Ja, någon ska ju vara bra på det också... :)

Starkare mark

I mark var det motsatt känsla. Trots 6*4 på 147.5kg i förrgår gjorde jag 8,6,6 på 150kg idag. Det var första gången sedan november 2014 som jag rörde 150kg. Styrkelabbet trodde att jag kanske skulle stimulera vävnaderna bättre med fler reps än fyra per set, så jag höjde vikt och körde en åtta...

150kg är dock max vad jag vill ta i mark under överskådlig tid, så nu blir det bara varierat reppande på den här nivån - set och reps helt och hållet beroende på dagsform och känsla i hamstern.

Dagens bild blir på smal squat som rörlighetsövning:

Passet:

Bänk 85%: (20,50,70,90,100), 110.3kg *4,4,5,4,4,4,3 (trögt; måste nog börja sänka volymen för att behålla toppen?)
Marklyft 86%: 20,60,100,130*5, 150kg *8,6,6 (Styrkelabbet gav input senast på att fler reps än 4 kunde vara bra så jag höjde till 86% och gjorde 8 reps i första set - bara lite distraherad av killen intill som studsade upp sina femmor med snarast horisontell och krökt rygg med minimalt böjda ben. Han instruerade sin kompis [första gången han körde mark] att köra likadant)
Lårcurl: 25kg, 40kg, 50kg *12, 55kg *7, 50kg *12 (utpumpad redan innan leg curl; känner mig lindrigt övertränad i det mesta)
Chins (uv): repslek över 5 set, kort vila
Mage: planka 1min + 1min
Rörlighet: squat (smal, vanlig, bred), höftböjare, bröstrygg




Annat kul: New Scientist skriver om hur mjukvara kommer ta ditt jobb oavsett om du är finansanalytiker eller jurist. Det gör förresten jag också :D

Jag ritade den här teckningen i samma veva om vikten av att veta och göra det man faktiskt vill istället för att tro att mer pengar är lösningen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE