tisdag 7 april 2015

Vaknade kl 5 i morse, toppade pyramiderna på 96% idag

Idag var ingen vanlig dag. Jag vaknade kl 5, var ute med Ronja 6-7 och gick till gymmet kl 9 (!). Jag som verkligen inte är någon morgonmänniska - särskilt inte på gymmet.

Jag fyllde på magen med 2dl havregryn, 2msk sylt, 2dl mjölk, 2 kokta ägg innan träningen... och det räckte inte för att hålla gnistan upp hela passet. Jag lyckades ändå göra vad jag skulle i både bänk och böj, dvs exakt samma sak på samma vikter i båda övningarna. Jag toppade pyramiderna i båda övningarna på 1x96% av mitt uppskattade 1RM när träningsperioden inleddes i februari.

Inledningen med 4 1/2 minut på 17 km/h var nog det längsta jag sprungit på den hastigheten. Tufft och inte kul innan bänk och böj

Frog squat? (njae, det är mest en linseffekt pga kort avstånd)


Löpband 17 km/h *4:30 min
Bänkpress (96%): 20,50,70,90,100*3,105*3, 110*3, 115*2, 120*1, 122.5*1, 125kg *1 (slooow), 115*2, 110*3, 105*5,5,5
Squat: 20,50,70,90,100*3,105*3, 110*3, 115*2, 120*1, 122.5*1, 125*1, 115*2, 110*3, 105*5,5,5
Skivstångsrodd: 20*12, 50*12, 80kg *8,8,8,8,8,8 (6 set, 10 min)
Biceps: 20, 40kg *6*6 (10 min)
Rörlighet: squat, höftböjare, hamstring, axlar, rygg

4 kommentarer:

  1. Fifan, 96 % var bra jobbat efter en sådan volym du haft det senaste. Jag vädrar styrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet att det ligger en burk makrill i vågskålen för dig om jag inte tar minst 102% sista april...

      Radera
  2. upp 05? låter som en skön sovmorgon, tycker jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen :)

      Men, ibland har man bara sovit klart helt enkelt.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE