lördag 23 maj 2015

Bänkpressen är död. Länge leve bänkpressen.

Plötsligt händer det. Igår var jag 6% starkare än två dagar tidigare.

Kanske återhämtar sig pressmusklerna till slut. Jag har ju svårt att tro att det inte ska ha hänt någonting positivt när jag körde exakt samma sak i bänken som i böjen (och där höjde jag 20kg, kanske mer).

Där jag var nära döden i mina två ettor på 120kg i onsdags, tog jag 125kg och 127,5kg med t.o.m. något mindre fula lyft.

Bänkpress 127,5kg

Annars fortsätter jag att testa gränserna i bålböjningsmaskinen. Det är riktigt kul att få ta i på allvar med magen utan att känna att det är höftböjare eller något annat oönskat som jobbar.

I mark är jag lagom försiktig; så fort minsta vinkel känns fel släpper jag. Idag blev det så på 165kg fast jag kände att jag kunde gjort en femma om jag bara hade lyft upp första reppen. Istället sänkte jag till 150 och gjorde en 9:a.

Jogg 5 min 10-15
Bänk: 20,50,70,90,110*2, 120*1, 125*1, 127,5*1, 117,5*3fail (i knät med säkerhetsspärrar)
Mark: 20,50,80,110,130,150*1 (dubbel överhand), 165*0 (vågade inte ta i så jag avbröt den planerade femman), 150kg *9 (rev grip)
Rodd: 80kg *10,10,10,10,10,10
Biceps: 15,13,10 (bonus, jag tänkte egentligen inte köra biceps idag)
Mage: 85,5kg *5, 76,5*5, 67,5*8, 58,5*12

Jag kommer fortsätta maj ut med tunga singlar i böj och bänk, men i juni drar jag igång nya program - sannolikt med mer byggarinriktning.


Marklyft med dubbel överhand och passande min:




4 kommentarer:

  1. Svar
    1. *skratt* Jag fick ärmen av en kompis. Den är gjord av nylon :)

      Radera
    2. okej, nu är jag lugn igen. spännande överraskning i vilket fall. :)

      Radera
  2. Jag kunde inte bestämma mig för om jag trodde sleeven var äkta eller ej = well played, sir.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE