torsdag 14 maj 2015

Fortsatt svag bänk, trevliga framsteg i mark

Bänken lyfter inte

Med ett nödrop tvingade jag upp en ful etta på 127,5kg i bänkpress. Planen idag var annars att göra fyra ettor, men jag misstänkte att det kunde bli svårt. Dum som jag är tror jag ändå alltid att det ska gå ända tills vikten tvingar mig att anpassa min verkliget till dess verklighet.

Kanske fastnade hela vårens träning i benen - jag ökade ju trots allt mitt böjmax med 12%.

Mark

Med det klena bänkresultatet var jag beredd på noll lyft i mark (OBS: jag var lite bakis också). Där förvånade jag istället mig själv med att åstadkomma post injury max på 3x5x155kg.

Magmaskin

Jag avslutade även detta pass med nya favoritövningen bålböjningsmaskin med raka armar. Efter alla kroppsviktsövningar är det skönt att jobba mot ett (rejält) motstånd.

Löpband: 8-16 km/h
Bänkpress: 20*10,40*10,60*5,80*3,90*2, 100*1,110*1, 120*1, 127,5kg *1, 110*3,3 (vingligt)
Marklyft: 20,60,90,120, 155kg *5,5,5+hold (efter sista reppen i sista setet stod jag helt enkelt kvar i 15 sekunder och bara höll vikten innan jag sänkte ned den)
Biceps: 20*8, 30*5, 40*5, 50*7,5,5, 40*10,8,5,5 (totalt 50 reps på 40-50 kg)
Mage, BBMra: 76,5kg *8,6, 67,5kg *8, 58,5kg *12,8 (totalt 42 reps)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE