söndag 24 maj 2015

Full och retard - och maxförsök...

Stoppa mig någon! Hur kan en normalt sund och rationell person gå ut och dricka dubbelpipigt mellan 00-03 och efter fyra timmars sömn och en frukostbanan försöka sätta nytt PB i knäböj?

Nåja, nu är det bara sådan jag är. Så fort jag tänker "inte" så gör jag precis just det.

Igår fyllde Hessi på Wokhouse 30 och hade heldagsgalej. Jag tillbringade dock dagen bl.a. på Hundstallet för att låta Ronjas tidigare skötare. fodervärdar och andra bekanta träffa henne och se hur lugn och snäll hon blivit.

Strax innan midnatt drog jag emellertid tre snabba öl och gick sen in till Ambassadeurs röda rum där Hessi och hans gäng (100 pers?) höll till. Jag drack hela tiden två enheter samtidigt och i högt tempo fram till kl 03 då vi gick och testade kön till Rose istället. Det gick sämre där så vi slutade på MAX istället.

Efter fish and chips tog jag ut Ronja kl halv fem och sov sen fyra timmar, inramat av en återhämtningscocktail före sängen och en efter (Resorb/C-vitamin/Treo). Jag läste ut det sista av Carnegies bok i solskenet på balkongen och gick sedan hundpromenad nummer 2 kl 11-12.

Jag stärkte med med en banan och en kopp kaffe och lufsade sedan till gymmet! Där löpvärmde jag i fem minuter och förberedde sedan ett nytt böjrekord med serien 20,60,90,110,130kg innan jag lastade på 155kg. Jag missade förstås - den rätta gnistan och själförtroendet saknades, men det var inte ett dåligt försök. Dock rätt efterblivet att ens försöka.

En kul iakttagelse är att jag var fortfarande tydligt full upp till 110kg, men efter ett mycket snyggt lyft på 130 var det som om någon skurade rent skallen med adrenalin och jag blev klar, taggad och nykter. Känslan varade dock bara till halvvägs genom maxförsöket; sen var jag bakis igen.


Ändå fick jag till ett riktigt bra pass med lagom volym och vikter för press och biceps samt tung mage (90kg).

Löpband 5min 8-13,5 km/h
Squat 20,60,90,110,130,155*0
Press 20,40*5, 50*5, 55*5, 60*5, 65*3-, 60*5, 55*5, 50*7
Biceps: 20*10,30*10, 40*8, 45*5, 40*8, 35*10, 30*10
Mage, BBM: 90*4; 85,5*3; 76,5*5; 67,5*8; 58,5*12
Mobility: squat/fotled, axlar, hamstring,

1 kommentar:

  1. Haha!

    En intressant sak jag påmindes om när du beskrev känslan efter 130 kg-lyftet är att uppvärmning inte bara är fysisk (ökad temperatur, mer ledvätska, bla) utan även mental = fokus ökar.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE