tisdag 26 maj 2015

Mr failure fortsätter att göra vad ingen annan vill göra

Ännu en miss på 132,5kg bänkpress. Det ska dock sägas att det var riktigt efterblivet att ens försöka för jag kände mig inte i form idag.



Men, eftersom lyften på 120kg och 125kg blev oväntat bra så fick jag en likadan adrenalinrusch som i förrgår och tänkte att jag kanske skulle fixa 132,5 mot alla odds.

Så blev det förstås inte, men jag fick en bonusrep för magen på 132,5kg...






Löpband 5min: 5-16 km/h
Bänk 20*10,40*5,60*5,80*4, 100*2, 110*1, 120*1, 125*1, 132,5kg *failure
Rodd: 20,50, 85kg *12,10,10,8,10,10
Mark: 85kg *5, 115*5, 135*5 (kändes brottartungt - ett symptom på dagens allmänna svaghet)
Squat, med paus ATG: 20*10, 50*5, 80*5,5,5 (endast för att få lite blodcirkulation)
Press: 20*5,40*5, 50*7,7,7,7,7 ('lätta', strikta, bonuspressar pga minimalt med bänk)
Biceps: 30kg *12,12,12,9 (skulle egentligen inte köra biceps idag)
Mage: 85,5*6; 76,5*6; 67,5*8; 58,5*12

Tunga situps

5 kommentarer:

  1. Toppen med bänkmanglingen!:-D

    SvaraRadera
  2. Makrillmannen27 maj 2015 08:18

    Teori: Din relativa bänkstyrka är proportionerligt större än knäböjstyrkan så för att öka lika mycket i bänk som i knäböj så måste arbetsvolymen på bänk vara större än volymen på knäböj. Om det finns någon sanning i styrkeproportionerna 1 bänk, 1,6 knäböj och 2 marklyft och du ligger på 1,5 bänk så kanske du måste köra 50% större volym på bänken för att nå samma progress som i knäböj.

    Köper du resonemanget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill göra det, men känner mig snarare övertränad än undertränad i bänk. Därav frustrationen.

      Radera
    2. Plus att jag ju tog mer än så här (140kg) för 3 år sen och då maxade 130 i ganska grunda knäböj och då tränade klart mindre bänk än i våras (kanske 1/3 av volymen).

      Visst, jag är tre år äldre men 40 eller 43 kans inte vara sååå noga.

      Radera
  3. det verkade vara besvärligt, det där.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE