måndag 18 maj 2015

Nytt PB i knäböj samt böjfailure på film

10-100x bättre solcellsteknik

Jag hörde ett program om en relativt ny solcellsteknik som uppvisat en energimässig paybacktid på bara någon månad istället för ett par år (dvs den tid det tar innan solcellen gett lika mycket energi tillbaka som det kostade energi att tillverka den).

Dessutom räknar forskarna med att i framtiden få ned paybacktiden till någon vecka eller t.o.m. bara några dagar. Spännande (Discovery Podcast "Future of Solar Energy"). De pratade lite om Musks Powerwall och bättre vätgastillverkning för att spara energi över natten också.

Nytt PB i squat

Och sen gick jag till träningen och satte nytt PB i squat med 5kg och missade sen försöket att höja ytterligare 5 kg. Här är det nya PB:t på 150kg (+20kg från mitt PB innan maj i år)



Jogg 6 min *10-12 km/h
Squat: 20*10, 70*5, 90*3, 105*2, 115*1, 125*1, 150*1 (PB+5kg) #5, 155*neg
Press: 20,40, 55kg *5,5,5,5,5
Marklyft: 20*5,50*5,80*5,110*4, 130*3 (d.öhg), 150*1, 160*5,5 (stannar för säkerhets skull; ingen brådska; 91.5% är ändå alltid 91.5% och femmor på 160 kan innebära ca 185kg i teoretiskt max, eller +10kg PB)
Biceps: 20*8, 30*5,40*5, 50kg *5,5,5,5, 40kg *8,6,5,5 (lite förlängd excentrisk fas)
Mage, BBM @9.5-10 intensity: 76,5kg *9,7; 67,5kg *9,7

Femmor på 91,5% av 1RM i marklyft




Miss i knäböj på 155kg:


6 kommentarer:

  1. Tror jag kan ha sagt det förr, men du ser ut att ha riktigt bra vinklar för marklyft!

    Och knäböjsfilmen kan man se några gånger... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk skrattar åt mig på stan när de hör mina siffror i ffa marklyft...

      Radera
    2. Bussa Alex och Patricia på dem dårå.

      Radera
  2. Makrillmannen19 maj 2015 07:45

    Stort grattis! Och som tack för din inspiration och omvärldsbevakning tänkte jag bidra med ett litteraturtips: 10% Human av Alanna Collen. Kommer nog på andra plats efter sagan om Galt på min topplista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger den till min sci-fi-lista. Tack.

      Radera
  3. There's a chance you qualify for a new government solar energy program.
    Find out if you are eligble now!

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE