lördag 30 maj 2015

Sista bänken och nästa gång sista böjen

Jag misslyckades igen i bänkpress

Det är inte riktigt nära och heller inte jättelångt borta. Rätt dag, rätt uppvärmning, kanske med pass, så sitter den.

Å andra sidan är det vatten värt eftersom det ändå vore minimal höjning efter så noga uttänkt och genomförd ansträngning under flera månader. Dessutom är det ju fortfarande 5% under mitt riktiga max.

Squatmax nästa

I övermorgon tänkte jag testa 155kg i squat för sista gången om jag känner mig fräsch. Dagens "lätta" böjar bådade dock inte gott. Fyrorna på 90kg skulle man knappast beskriva som snärtiga.

Ny period i juni

Resten av passet blev ändå ganska bra, dvs press och biceps.

Jag tror att jag är mogen mentalt och kroppsligen för en ny träningsperod med lite annorlunda upplägg nu.

Jogg 5-6 min, 10-15 km/h, 170bpm föll till 110 på en minut efteråt på 5 kmh
Bänkpress: 20*15, 40*8, 70*5, 90*3, 110*1, 120*1, 132,5*fail (sista toppförsöket den här perioden)
Squat: 20*6, 60*4, 90*4*4 (kändes tungt - inte bra; kommer jag krascha som i bänk nu?)
Press: 20*8, 40*5, 55*6,6,6,6,6 (känns stabilt och förutsägbart - skönt)
Biceps (tung topp+volymtrappa): 20*5, 30*5, 40*5, 50*3, 55*3, 50*5, 40*10, 35*10, 30*10

Tips på situps










2 kommentarer:

  1. Dags för en rysskur, Stor & Grofv!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När smakar en rysskur bäst?

      -Hvergang!

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE