fredag 8 maj 2015

Utbränt centralt nervsystem?

Slut CNS

Är det så att jag har musklerna men inte orkar ta i? Idag kändes det så. Jag var ju rätt stark för drygt en månad sedan, men så ökade jag träningsvolymen rejält under några veckor och trots 2 veckor med lägre volym så gick liksom luften ur mig lagom till maxlyftet.

Det var inte bättre idag - och det skulle föreställa ett B-pass, dvs en lättare variant mellan A-passen (som består av tunga tvåor).

Svag bänk

Tanken var att köra 117,5 x 2,2,2,2, 120 x 1,1,1,1, 110 x 3,3,3,3, men så blev det inte alls. Tvåorna på 117,5 kändes tunga och osäkra för att inte tala om ettorna på 120. Inte ens treorna på 110 var självklara.

Lovande mark

Jag fortsätter att mygelträna marklyft, dvs jag kör halvtungt men vågar varken reppa ur totalt i ett set eller köra många eller riktigt tunga set. Jag tänkte träna lite ad hoc i alla övningar hela maj. Efter det drar jag igång en ny tremånadersperiod och då kommer jag träna marklyft nästan som om jag vore helt hel.


Enligt lite olika 1RM-räknare borde jag ha muskler nog att ta mellan mitt gamla max på 175kg och 200kg i marklyft. Om jag låtsas att jag kan ta 185kg (vilken mupp jag är) så kommer träningsvikterna hamna på 145-165kg eller 78,4%-89,2%, vilket jag tycker låter helt rimligt för nuvarande form.

100% är ändå alltid 100%

Sen tror jag inte att jag kommer kunna ta mer än 100%=185kg, men det betyder ju ändå +10kg PB lagom till sommaren slutar sista augusti. Årets mål är annars att ta 177,5kg, dvs helt enkelt ett marginellt nytt PB inom ett år från hamsterskadan.

Löpband 10x1/12x1/14x1/16x2 km/h (1+1+1+2 minuter)
Bänk 20*15,40*10,60*6, 80*4, 100*2, 110*2, 117.5 *2,2, 120*1,1,1, 110*3,3
Marklyft: 20,60,90*5,120*3,140*3, 152.5kg *5,5,5 (video)
Press (5x): 20,40,50,55,60,55,50
Squat: 20*8, 50*6, 80*4*4 (aktiv vila inför eventuell extra maxning/försök på 145kg)
Mage, bålböjningsmaskin med raka armar: 50kg x20, 60kg x10
Mob: squat, axlar, hamstring, psoas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE