torsdag 11 juni 2015

Bakterierna som styr om du är gay! Så blir du över 100!

Jag lyssnade på två gamla TEDtalks idag när jag slappade på balkongen efter gym och hundpromenad. Del ett program om hur man blir 100+, dels ett program om våra 100 biljoner mikrober i och på kroppen.

100+arna lever på växter, gärna färgrika, dricker lite alkohol varje dag, gärna ett speciellt vin från Sardinien med extra mycket polyfenoler. Ingen motionerar i västerländsk betydelse, utan rör sig naturligt pga avsaknad av hissar, fjärrkontroller mm. De ser alla till att ha en lugn stund om dagen, "a downshift" vilket minskar inflammationsbenägenheten i kroppen.

Bakterierna finns inte så mycket att säga om mer än att de styr våra tankar, sexualitet, sjukdomar som diabetes och fetma mm. Helst ska man få rätt hud-, vaginal- och mag-(bajs-)bakterier vid födseln och sedan ammas för att vara säker på att få historiskt korrekt bakterieflora. Kejsarsnitt och antibiotika undanbedes.

Och här är dagens träningspass:


Failure sabbar verkligen passet, eller lyfter. Hursomhelst så suger det sjukt mycket kraft med en enda f-rep.
Är på par mellan bänk och squat igen(!). Wtf?

Jag verkar dessutom vara i en allmänt  svag period pga kombo med fasta och högreppare.

Jogg: 8 min 10-16 (2*16; sedan puls ned från 185bpm till 110 på 60sek (dock med start 45 sek efter påbörjad sänkning till 5km/h)
Bänk: 20*15, 40*10, 60*10, 80*10, 90*8, 100*8, 90*9, 90*6, 90*5, 90*5 (41-51 reps)
Squat: 20*10,50*10,70*10,90*10, 100*6, 90*8,80*10,80*8 (42-52reps)
Cleans: 20*10, 50*5, 60*5,5,5,5,5
Chins: 12,7,5,5 (29reps @9.5; tumregel för att bli bättre/starkare i chins är att göra totalt ca 20reps @8-9)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE