tisdag 30 juni 2015

Grekland, cancer, Visby, och tillbaka i gymmet

Grekland: Suck; in/out/in/out...

De kommer lämna, frågan är bara när. Resten är spel för gallerierna.

Tyvärr svårt att handla på när det kan ske imorgon eller om 10 år. Det har redan dröjt minst 5 år för länge och egentligen hade de inget i euron att göra ens för 16 år sedan. Befria Grekland nu!

På tal om cancer...

Cancerdiagnostik: små enkla blodprov med avseende på exozomer avslöjar t.ex. bukspottskörtelcancer med 100% både träffsäkerhet och effektivitet och visar goda resultat även för annan cancer. Redan om några år kan ett årligt blodprov användas för tidigt upptäckande av "alla" cancerformer.

Kul!


Träning:

3 utgångar i Visby senare...

Jag gick ganska motvilligt till gymmet idag

Jogg: 7min 10-16, puls 179-114 på 60s efteråt (5kmh) - helt ok, trots allt
Bänk @9,5-10: 20*15, 50*10, 70*10, 90*8, 100*5, 100*4, 90*8,6, 80*11,9,7 (58 arbetsreps 80-100kg; svag, men ungefär i linje med innan Visby)
Rodd (yr och darrig): 20*10,50*10, 80kg *10,10,10,10,10 (mycket jobbigt för allt: flås, grepp, underarmar)
Cleans: 20*10, 50*8, 65*5,5,5,5,5 (tänkte köra bara 50*5*5, men kunde inte hålla mig från att öka 30% - dock tufft för flåset. Jag blev ändå starkare, mindre darrig och mådde allmänt bättre för varje set cleans)
Biceps: 20*10, 37,5*15,10; 35*10; 32,5*10; 30*15 (60 arbetsreps)
Mage: 67,5kg *15; 58,5kg *15; 49,5kg *15; 40,5kg *20 (65reps)
Rörlighet: squat, axlar, hamster


Jag tvekar på alla sätt i bänken: "Är jag övertränad? Undertränad? Ska jag köra fler reps/hypertrofi; färre/styrka? Vill jag kanske ligga i mitten trots allt med hyggligt spann? Är det åldern? Nej det kan det inte vara.. Äter jag för mycket/tillräckligt/korrekt? Är det fastan?".

Eller gör jag kanske helt rätt och SKA bli 5-10% svagare i den här fasen?

2 kommentarer:

  1. Tycker du ser ut att göra rätt i bänken. Vad ligger kroppsvikten på? Har du gått ner i vikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för pepp. Väger ca 90kg. Har kanske tappat lite på slutet men bara något kg egentligen

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE