söndag 7 juni 2015

Kurzweil spådde om självkörande bilar. Du kan aldrig gissa vad som hände sen

Framtiden

I en artikel i Business Insider idag tog skribenten upp att Ray Kurzweil faktiskt hade fel i sin prognos att det skulle vara vanligt med självkörande bilar 2009. Ja, hur kunde han? Vilken sjuk människa! Självkörande bilar?! Det kunde väl alla räkna ut med arslet att det inte skulle finnas.

Poängen var att Kurzweil inte alltid har rätt i sina framtidsvisioner (som ofta legat 10-30 år in i framtiden). Slutsatsen får nog bli att Kurzweil brukar pricka löjligt rätt när han gör sina skenbart heltokiga spådomar.

Träning

I sommar siktar jag på ca 45 kvalitetsreps (5-8 set * 6-12 reps/set) i varje övning. Målet är lite lagom muskeltillväxt. Samtidigt har jag som sagt börjat fasta igen, ca 16-8 även om det idag blev 17h mellan sista matskeden kvarg och första klunken mjölk. Den 17e timmen ägnades åt 10:or i knäböj och mark bl.a. Tungt. Bra för adenosintoleransen om inte annat.

En typisk dag i mitt pensionärsliv går jag upp ca kl 8 (+/-1h), promenerar en timme med hunden (mest bollkastning med båda händerna), sedan dagens kopp kaffe innan träningen varannan dag. Jag äter första målet mat vid 12-13 ca (idag blev emellertid första klunknen mjölk 13:20) och sista målet för dagen vid kl 20-21.

Fastan är inte för att gå ner i vikt, utan för att fortsätta jobba på den inre hälsan. Fyllor, sol och byggarträning är dåligt nog för cancer mm., så lite lagom autofagocytos om dagarna är precis vad jag behöver.

Jogg 7min 10-16, sedan föll pulsen från 178-114 bpm på 65s promenad (5 km/h). 178 mäts dock upp först 30s efter att jag börjat sänka hastigheten
Liggande hantelpress, maxdjup, paus: 20kg *10, 30kg *10,8,7,7,7,7,6 (52reps: mjölksyra; ngt helt annat än bänkpress). Jag borde kunna köra på 32,5kg (+2,5) med kvalitet nästa gång.
Squat: 20kg *10, 40*10, 60*10, 80*10, 100*6, 90*8, 80*10 (34 reps, men sen följer ramlyft)
"Ramlyft": 70kg *10, 90*10, 100*10, 130*10
Biceps: 20*12,30*12,40*10,30*12 (mkt kort vila, nästan superset, brände förvånansvärt bra)

Morgonvikt 91kg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE