tisdag 16 juni 2015

Passet som slog alla rekord

Nä, click-bait igen!












Dagens pass slog inga rekord alls. Jag vaknade illamående och med stel rygg. Jag smetade på Linnex i ländryggen i långa drag. Jag gick på toa 4 gånger (tvåan) innan kl 10 och kände mig allmänt energilös. Jag hade t.o.m. svag kastarm på hundproimenaden mellan 8-9 och efter det gick det bara utför.

Varenda set kändes svagt och meningslöst idag. I bänkpressen kändes 100kg som 110 och efter några set kändes det som om jag knappt orkade lyfta armarna till stången. Jag lyckades ändå tända till marginellt inför varje set.

Inget offer

Helt spontant kom frasen "I am not a victim!" upp i huvudet inför första setet bänkpress; som om jag vägrade låta mig våldtas av skivstången (uä, nu fick jag konstiga bilder i huvudet som jag inte tänker förklara vidare) eller låta mig förnedras av min egen svaghet.

Jag lyckades t.o.m. göra en riktigt seriös ansträngning i knäböj efter en mördande bänkomgång.

I skivstångsrodden gav jag ändå upp till slut och jag fick ta juniorvikterna i biceps för att orka stå upp med stången.

Dagen har gått i ett sedan passet, med långa promenader med hunden och en gammal bekant från RAM, Handels, Avanza, tupplur i soffan med hunden och matlagning (sojafärsgryta ikväll).

Jogg 8 min 10-16 kmh
Bänk 20*15, 50*8, 80*6, 100kg *7,5,5 (I am not a victim :), 90kg *8,7,6,5 (43 reps)
Squat: 20*10, 40*10, 60*10, 80*10, 100*5, 90*6, 80*10,9 (40 reps; mådde illa från start; darrig, orkade knappt stå upp. Tänkte ge upp redan på 40kg... Mycket mjölksyra sista två seten)
Rodd: 20*12, 50*12, 70*15 (för yr, flåsig, illamående och stel i ryggen för att fortsätta)
Biceps: 20kg *15, 30kg *12,10,10,10 (42reps)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE