lördag 4 juli 2015

Bara EN till... Tänk så här när du tränar - utnyttja hjärnans eget knep

Träning: bara börja, med ett litet steg; knyt skorna, gå ett varv runt kvarteret..., när du väl är igång är det oftast lätt att ta ett litet steg till av bara farten. Sunk cost fallacy turned into a strength :)

Stor uppgift: en bekant fick panikångest när han tittade igenom matematikboken första dagen på terminen och insåg att han inte skulle hinna räkna allt samma dag. Han borde tagit ett steg i taget, en uppgift i taget, levt i enheten, i nuet, utan ånger eller rädsla

Smärta: ta en dag, en timme, en sekund i taget. "Vad är det för fel på just nu?". Låt inte rädslan summera framtida smärta och lägga i nuet, ta den när den kommer.


Dagens pass (2,5h styrka och vila) med anteckningar:

Jogging 12 min 10-17-10. 166-131 bpm after in 60s
Mark kl 12:30-13:14: 60*8, 80*6, 110*6, 130*6,6,6,6,6,6 (36reps) - ett fall framåt från förrgårdagens 120kg.
Press kl 13:30-:20*10, 30*8,40*5,50*5, 55*5,5,5,5,5,5,5 50*7 (47reps)
Rodd: 50*3+70*3, 80*15,15,15
Biceps 1435-53: 20*5,30*5,35*5,40*5, 45*5, 50*3 (super heavy deadlift+curl combo på Instagram), 45*5, 40*5,35*8,30*10
Mage -15:00: 49,5*25, 15, 10

"One more" nulls effect of anchor", dvs om du säger att du ska köra 8 reps så tar du ofta slut vid 8 reps - om du inte satt målet för högt förstås och nätt och jämnt eller inte alls når upp. Du kommer iaf sällan över. Men "en till" kan ta dig nästan hur långt som helst, kanske ända till 9 :)


Och så skrev jag det här på Swedish Corner på min riktiga blogg:


Vad jag än gör så gör jag klart en enhet, och tänker sedan “ok, en, bara en, till“. Psykologiskt gör det aktiviteten lättare att stå ut med, och lättare att ta i lite extra.
Kroppen/hjärnan har alltid dolda extrakrafter kvar för en sista spurt. Vi kanhelt enkelt inte ta ut oss helt, även om vissa elitidrottare lär sig att komma närmare och närmare 100%.
Det här enkla knepet fungerar i gymmet (en rep till, ett set till – idag blev det t.ex. 2,5h styrketräning i hettan, trots att jag trodde att jag skulle och ville sluta redan efter uppvärmningen), på löpbandet, i jobbet, och när du har ont eller mår riktigt, riktigt dåligt.
Om du har ont är det lätt att tänka att du alltid kommer ha ont och det gör upplevelsen så mycket värre, för du räknar snabbt ihop en massa framtida smärtenheter och tar in dem i den pågående enheten så den upplevs så mycket värre (kanske log (X*S) där X=antal framtida enheter och S=smärtan i pågående enhet).
Beroende på läggning kan självreferensen upprepas som en fuga, en fraktal, och få smärtupplevelsen att växa utan hejd tills du inom kort ger upp. Läs gärna mer om rekursivitet i det fantastiska pulitzervinnande eposet om matematik, symbolspråk, musik och omöjliga figurer “Gödel Escher Bach”.
-Ja, om du tror att du kan ta dig igenom boken vill säga. Ibland tror jag att det bara är jag och halva Pulitzerpanelen som faktiskt läst hela boken från pärm till pärm och förstått.
I aktiemarknaden kan du uppleva denna negativa självförstärkning (i form av förvirrande stark förlustångest) när dina innehav faller och du tvekar om du ska ta en stop loss… “tänk om det studsar, tänk om det fortsätter ned“. Se då till att varken ångra vad du gör, tvingas göra något pga tidigare felval (belåning, tog ej planerad stop loss i tid), ellerorsaka framtida ånger genom att göra val som du kan komma att ångra (se nästa stycke).
Köp och säljbeslut ska göras utan rädsla och utan ånger – dessutom utan att “chansa dumt”, då det senare ofelbart leder till ånger om den oförutsägbara (Taleb) framtiden medför förluster. Du ska aldrig tvingas till en stop loss av likviditets- eller belåningsskäl, bara av planerat, självvalt beteende och analys av risk/reward.
Fast, just det där med “en till” funkar sämre i aktiemarknaden och kasinot (är det någon skillnad?). Där ska du inte kasta bra pengar efter dåliga om du inte gjort om analysen och vet att du skulle investerat även om du inte redan var inblandad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE