torsdag 16 juli 2015

böj,press,rodd,biceps

Jogg 5min10-17,1 km/h (176-109 bpm efteråt under 60s promenad)
Squat 10min arbetsset 4*6 @100kg: 20*10, 40*10, 60*10, 80*10 (@9!), 100kg *6(@9.5), 6(@9.5), 6(@9.5), 6(@10). Bättre på 100 än senast, trots ansträngningen på 80kg
Press 12min arbetsset 4*5 @55kg: 20*10,40*5,50*5, 55kg *5,5,5,5 (55kg upplevdes klart lättare än senast)
Rodd 10 min: 20*10,50,10, 80kg *12,12,12,12
Biceps 7 min (stång, stående): 35kg *12,8,6,5,5

1h 22min styrketräning, varav ca 40min träning

Istället för att sluta träna för resten av livet gör jag som Daniel säger och kortar ner passen.

2 kommentarer:

  1. Du, vatten på våra kvarnar idag. Närmare bestämt 8600 stycken vattenord.

    "Läkare hatar honom! Ett knäppt trick för att få fler myonuklei och förbättra din långsiktiga muskelutveckling genom att ta 2-3 veckors avbrott från träning emellanåt.": http://www.strengtheory.com/grow-like-a-new-lifter-again/

    SvaraRadera
  2. LÖJLIGT bra artikel. Här ska vilas! Jag känner faktiskt också igen mig i att slå rekord efter (ofrivillig) vila

    Those myonuclei aren’t going anywhere, and they’ll be more than happy to ramp up protein synthesis to get your muscles back to their old size post haste.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE