torsdag 2 juli 2015

Känner mig misslyckad, men har ändå insikt att lite är bättre än inget, så får jag öka därifrån

Jag kämpar vidare i sommarvärmen och den allmänna svagheten jag upplevt efter vårens styrkefokus.

Idag var det hantelpress (minst 42 reps enligt Liftarens Guide Till Galaxen-principen), marklyft (sjukt svag och viljelös, men gjorde det enda rätta och sänkte ordentligt och körde 8 strikta femmor, så har jag en bas att sega mig upp från. Rätt långt från 160*2*5 för några veckor sedan...), stående militärpress 54 reps (som blev helt okej med tanke på hantelpressarna tidigare i passet) och till sist lite bonusbiceps

Samt lösryckta tankar som skrevs ned på plats och råkade bli på engelska.


Jogg 8min 10-17
Liggande hantelpress @9,5: 20kg *10, 32,5kg *11,8,7,6,6,5 (43reps/6set)
Marklyft: 20*10, 60*5, 100*5, 120*5(dö), 145*0,0, 120*5,5,5,5,5,5 (40reps, lighter feeling every set; further from hpress)
Press: 20*10,40*5,50*10,7, 45*8,7, 40*9,8 (54reps)
Biceps: 13:30 20*12,30*12,8,8,8 (kort bonusövning för att få in lite biceps varje pass ett tag)

Feeling like a Failure. Know I'm not and that feelings aren't real, but also all there is... Hard.

Two zeros on deadlift, lowered yet another 15% and still only did my planned 5s. Nevertheless, didn't give up altogether. Have to 'begin' somewhere.

Also didn't go full retard and hurt myself.


Bild från Gärdet på eftermiddagens 3,5-timmespromenad


1 kommentar:

  1. Ta det piano, ibland går träningen bara kass. I såna lägen gillar jag att bara träna vidare på ett vettigt vis och njuta av livet i övrigt tills man får medvind igen. Formen oscillerar ju upp och ned pga alla tusen variabler som påverkar den.

    Jag har för dålig koll på hur du har kört det senaste (pga att jag inte minns, men jag läser allt här :) ), men det är ju bara att: 1) Få en överblick av ditt upplägg och om det ser vettigt ut. 2) Justera vid behov (tror inte det behövs) och kör vidare.

    Vanligaste svaghetskällorna är att träna alldeles för lite (= dåligt, samt ovanligt och osannolikt i ditt fall), lite för mycket (= bra), mycket för mycket (= dåligt) och att gå ner i vikt när man inte har mycket fett på kroppen, likt dig.

    Går fläskiga jag ned ett kilo så är nog inte ens 10 % muskler, men du som är i form ligger nog nära 40-50 %.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE