onsdag 8 juli 2015

Två saker du aldrig behöver tänka på som pensionär

1. Att fylla dagarna

2. Att det är något fel med en dålig (andra) karriär

Inte ens 16" (folk skrattar åt mig på stan)


Klockan är nu 18:00. Jag gick upp kl 8 och sen dess har jag hunnit med ett normalt träningspass (ben, vilket på sommaren kan betyda marklyft,liggande hantelpress, skivstångsrodd, stående overheadpress samt sittande bicepscurls) samt en fika (en kopp kaffe på 90 minuter).

Jag har som tur är alltid uppskattat saker som att Jaret Leto startar rockband, Mats Wilander spelar gitarr, Selena Gomez och Hilary Duff sjunger, Britney Spears spelar in film, Carolina Klüft byter till längdhopp från sjukamp osv.

Det är bra det, eftersom jag själv nu adderar en dålig karriär inom det jag är som sämst på (författande och marknadsföring) efter en bra karriär inom något jag var riktigt bra på (investeringar, IT och matematik).

Livet går inte ut på att "göra succé", "bli rik" eller uppfylla andras förväntningar. Det går ut på att växa, att bygga projektet sig själv, ett litet steg i taget.

Dagens pass - återigen tidsödande, men jag kan inte påstå att jag lökar bort någon tid. Det tar helt enkelt så här lång tid. Som vanligt har jag klockat mig själv och anger tiderna per övning nedan.

Jogg 6 minuter: 1x(10-14) + 5*15 km/h (166bpm, ned till 106 på 60sek prom.)
Marklyft 25 minuter @77,5%: 20*10,50*5,80*5, 110*5, 135*6,6,6,6,6,6+hold
Hantelpress 20 minuter @30kg: 17,5*10, 30kg *12,9,8,9,7,7 (52 reps)
Skivstångsrodd 10min @9: 20*10,50*10, 90*10, 80*10,10,10
Overheadpress 20min @40-50kg: 20*10, 40*10, 45*10, 45*10, 50kg *6, 45kg *8,6 (50 arb.reps; glömde höja till 50kg efter första setet på 45kg)
Biceps, sittande h-curl 14 minuter: 17,5kg *12,10,8,8,8,8

Dessa 1h 35 min tog 2h 05m att genomföra, dvs 30 minuter försvann på viktplock och övningsbyte

Undrar vad Daniel på Styrkelabbet har att säga om detta. Är det träning eller inte?

Mark: nja, det är inte femmor på 91,5%=160kg (gjorde ju 160x2x5 för några veckor sedan [eh.., 19 maj], men 6*6*77,5% är ändå träning drygt 15h in i fastan (77,5% givet att 175kg är 1RM, vilket var vad jag slet upp hamstringen på i november)

Biceps 14min: enligt lillbrorsan (360kg+ i marklyft och farmers med 2*220kg) är det inte armträning om man sitter ner... Jag satt ner.

2 kommentarer:

  1. Det är träning. :) Bra markpass! Bra pass överhuvudtaget. Kanske till och med på gränsen till för mycket pressande? Jättesvårt att uppskatta förstås.

    Apropå författande och marknadsföring vill jag fortfarande framhålla copyblogger.com som den bästa källa jag hittat för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för recension och tips. Jag har copyblogger på min favvolista, men verkar obildbar :)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE