onsdag 12 augusti 2015

Bra pass, mark, bänk, press, biceps

Jag inledde dagen med en kopp kaffe samt att se om en PBS Nova-dokumentär om strängteori från 2003 (!) medan Patricia tog hundens morgonpromenad. Sen fick jag till ett träningspass som jag är helt nöjd med. Inga stora vikter, men väl genomfört och med egot lämnat i omklädningsrummet.

Jag höjde 2,5kg till 95kg i pausbänk och det var ändå lättare än de seanste två passen på 90 och 92,5. Jag höjde lite till i mark och fortsatte med 4*8. Flåsigt, men stabilt.

Kanske kan det här bli min höst i alla fall. jag tror faktiskt jag övertränade mig i våras. Att jag slåg rekord i squat berodde snarast på att jag fokuserade på allt annat än böj och därför aldrig slet ut benen förän precis på slutet.

nära men ingen cigarr


Jogg kl 10:12, 10min 10-17 kmh
Bänk (paus): 42,5*10p, 70*8p, 80*5p, 95kg *5p,5p,5p,5p,5p (lättare än 90 och 92,5 senaste passen)
Marklyft (jag kör alltid helt stopp i botten, s.k. "dött" lyft, eller 'deadlift' : 60*8, 90*8, 125*8,8,8,8 (mkt andfådd och det pirrar i hamstringsen - torde räknas som träning)
Press: 20*10, 30*10, 40*12,10,8,7,6 (43reps @9-10)
Biceps, stång: 20*10, 30*13,8,8,6,5,5,5,5 (kort vila, nästan myoreps)
Mage, BBM, 90gr-bänk: 67,5kg*12, 90gr*12,12 -12:15
Mob: squat, psoas -12:18

Så här fint har Nordic Wellness Tegnérgatan i Stockholm byggt sina marklyftsstationer under försommaren. Jag undrar bara när de ska reklamera skiten (fast de verkar själva grymt nöjda...)



2 kommentarer:

  1. Hej Stor & Grofv!
    Siktar du på mer än 140 pannor bänkpressen framöver?
    Mvh
    Bänkpressen i Huskvarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag aldrig tar 150kg blir jag mycket besviken på mig själv, men just nu ser det riktigt trögt ut. När jag gjorde 8x4 med stopp i botten på 110kg under min uppbyggnadsperiod i våras trodde jag att 140 redan var säkrat, men sen försvann allt. Vi får se om kroppen kommer tillbaka. Jag försöker dock alltid :)

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE