torsdag 6 augusti 2015

HJÄRN-dieten, pausböj, nano, AI, mikroskop och starrbot

Från och med nu mäter jag bara viktplockandet som paus, inte övningsuppvärmningarna på icke-arbetsvikter. Viktplock+paus tog idag 2+3+1+5 = 11 minuter totalt. Träningen tog 10+27+27+19+20=103 minuter.

Nano och AI på G

Jag såg det här idag: mikroskop ända ned på molekylär nivå för levande celler:

EPFL scientists have captured images of living cells with unprecedented nanoscale resolution — even the evolution of their structure and molecular characteristics.

Är det någon som tror att det slutar där, att vi 2015 nådde väggen? Om inte, förbered er på äkta nanotech, kartläggning och förbättring av levande celler, av DNA, av hjärnceller och därefter stark AI; inte imorgon, men någon gång.

Ögondroppar mot starr

Och igår lyssnade jag på Nature om en enkel lösning för behandling av starr med en enkel ögondroppe som får de felveckade proteinerna som gör linsen grumlig att göra om och göra rätt så linsen blir klar igen. Det hela görs dessutom med ett kroppseget ämne varför tiden till kliniska försök och godkännande lär bli kort. Tester på människor väntas 2016. 

HJÄRN-dieten

I korthet, för att få 7-8 extra år med bra hjärnfunktioner: ät fullkorn, spenat/grönkål, lite druvjos/vin, nötter, bönor, fågel, blåbär, fisk och hoppa över smör, rött kött, godis, socker, bakverk, fetost och friterat

The MIND diet has 15 dietary components, including 10 “brain-healthy food groups” and five “unhealthy groups” to avoid — red meat, butter and stick margarine, cheese, pastries and sweets, and fried or fast food.
To adhere to and benefit from the MIND diet, a person would need to eat at least three servings of whole grains, a green leafy vegetable and one other vegetable every day — along with a glass of wine (or red-grape juice) — snack most days on nuts, have beans every other day or so, eat poultry and berries at least twice a week and fish at least once a week.
In addition, the study found that to have a real shot at avoiding the devastating effects of cognitive decline, he or she must limit intake of the designated unhealthy foods, especially butter (less than 1 tablespoon a day), sweets and pastries, whole fat cheese, and fried or fast food (less than a serving a week for any of the three).
Berries are the only fruit specifically to be included in the MIND diet. “Blueberries are one of the more potent foods in terms of protecting the brain,” Morris says, and strawberries also have performed well in past studies of the effect of food on cognitive function.


Träningsdagbok

Jogg 10min @10-16 km/h (sista 6 min på 15-16), kl -11:28, 184-125bpm på 60s efter 30s
Squat m paus 27min, kl 11:30-57: 20kg*10p, 40kg*10p, 60kg*10p, 80kg*6p, 90kg*5p,5p,5p
Press 27 min, kl 12:00-27: 20*10, 30*8, 40*5, 50*5, 55kg*5,5,5,5,5, 50kg*7
Marklyft 19 minuter kl 1228-47: 40kg*10, 80kg*10, 110kg*10,10,10 (alldeles för möra ben och för långsam -bl.a. pga mark i tisdags och squat idag... och kanske lite Ibiza/semester)
Biceps 20min/8set, kl 12:52-13:12, hantlar 6-12reps: 12,5kg*12, 15kg*10, 17,5kg*8, 20kg*6, 22,5kg*6, 20kg*6, 17,5kg*8, 15kg*10
+10 situps (67,5kg)

Sov 8+ timmar för tredje natten i rad. Bra. Det ger energi, sparar tid, är effektivt och produktivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE