onsdag 5 augusti 2015

Om du sover på rygg eller mage ökar risken för Parkinson, Alzheimers m.fl. neurologiska sjukdomar.

Första passet på 11 dagar efter festande på Ibiza, bröllop i Skåne mm.

Jag sprang lite längre än vanligt, fick högre puls än vanligt (191bpm 30 sek efter löpningen), körde "lätt" men strikt i alla övningar: tydliga pauser i bänkpress, topsqueeze i skivstångsrodd, 5x5+3x8 i biceps, 3x10 marklyft med dubbel överhand samt "alla" rörlighetsövningar på samma gång.

Planen för hösten blir noggrann teknikträning, i form av en blandning av högrepetitions-/lågrepetitionsträning. Inga direkta mål. Det var allt jag tänkte säga om det.


Sov på sidan!

Tydligen är det att sova på sidan som gäller igen - i alla fall om man vill skydda hjärnan. Tur att det är den skönaste och vanligaste positionen då. Jämfört med att ligga på rygg och snarka, eller på mage med vriden nacke (Kelly Starrett skulle vrida armen av dig för det misstaget) så är det liksom en ganska given position.



Träningsdagbok
Jogg 10min 10-16 varav sista 2+3 min på 15+16 km/h. Puls 191bpm efter 30sek promenad, 145 efter 60s. Kände mig oväntat lätt på foten, men uppenbarligen var huvudet starkare än kroppen.
Bänkpress 10+12min: 40*10p, 60*8p, 80*6p (lite m-syra!), 90*5p,5p,5p,5p,4p (dvs ca 5*5@9-10 på 12 min, mjölksyrekänning i alla set)
Skivstångsrodd 12min (squeeze på toppen): 20*12sq, 50*12sq, 70*8sq,8sq,8sq,8sq,8sq (5*8sq; bra pump/m-syra)
Biceps (stång, 10+5min): 20*10, 30*5, 40kg*5,5,5,5,5, 35kg*8, 30kg*8, 25kg*8
Marklyft 12 min, inkl 3*10 (upphöjda fötter; djupare lyft, dubbel överhand): 20*10, 60*10, 100*10dö,10dö, 10dö
Mage: 20,10,10
Mobility: squat, fotled/vader ländrygg, axlar, psoas/hb, ljumskar/skräddare, hamstring, säte/pigeon

Snabbt och effektivt med bara totalt 18 minuter med förflyttningar mellan de 6 övningarna: bänk 11:35-58, Rodd 1204-16, biceps 12:18-34, marklyft 12:37-49, mage 12:55-57, mobilitet 12:58-13:09

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag har följt din blogg ett tag nu och är avundsjuk på din energi. Skulle du kunna träna utan att dokumentera den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skratt. jag vet, du har varit en av kanske fyra trogna läsare/kommentatorer. Tack för det.

      Jag kommer fortsätta i exakt samma stil i alla fall :)

      Radera
  2. Läste en notis en gång i ett skräpmagasin om hälsa att risken för njursten förhöjs i den njure som hamnar nedåt, om man alltid sover på samma sida. Men vad den totala risken hamnar på har jag ingen aning om.

    SvaraRadera
  3. Lol, visste du att jag förutom att behöva klicka i en box med etiketten "Jag är inte en robot", även efter det behövde klara ett test där jag av 9 bilder skulle markera alla bilder som innehöll MUNKAR?? (bakverket)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha. Jag kommenterade aldrig detta när jag såg det första gången. WTF, liksom!

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE