lördag 8 augusti 2015

Sikta lågt, bonussquats, bättre bänk, Delhi-Borås och Fångar Knivar

Seger för "sikta lågt"-strategin


Jag hade bara tre övningar inplanerade idag: bänk, rodd, biceps, men när jag blev glad över att schemat inte innehöll några ben så slutade det med att jag körde squat med paus igen, denna gång upp till 11% tyngre än senast. Hjärnan kan inte tänka "inte" :)

Det blev mer av det mesta f.ö.: 3% tyngre bänk, squatbonus (och tyngre), tyngre rodd, sex set biceps och sex set mage förljt av ovanligt lång rörlighetsträning (10 minuter)

Ny etnisk bok: New Delhi Borås

Jag fick den i posten igår av en trevlig herre vid namn Karl (inte jag själv) och var först lite skeptisk (inte minst p.g.a. En Halv Gul Sol som jag läste tidigare i sommar), men är positivt överraskad.

Boken har bra flyt, är gripande och jag lär mig en massa störande saker om Indien - åtminstone det gamla Indien (1960-90 ca). Jag har bara hunnit en tredjedel men redan åkt känslomässig bergochdalbana, förvånats och förfärats. Kul.



Jogg 8 min: 3*(10-14)+5*15 (som vadfallaka dvs s----ns ont i mina slitna vader; 180-120bpm på 60s)
Bänk 26min, paus, kl 10:14-40: 50*10p, 70*5p, 92,5kg*5p,5p,5p,5p,5p (2a-5e femmorna lättare än första <=> otillräcklig uppvärmning)
Squat 25min, paus kl 10:47-11:12-: 20*10p,50*5p, 70*5p, 80*5p, 90*5p, 95*5p, 100*5p
Hantelrodd 17min: 15kg*10, 35kg*10,10,10,10,15 (!)
Biceps 18min, stång: 20*10, 30*12, 35*10, 35*8, 30kg*10,8,8
Mage 9 min 11:53-12:02: 67,5*10, 58,5*10, 49,5*10,10,10,10
Mobility 10 min: squat narrow/wide, hamstring, ljumskar, axlar, HB(psoas) -12:12

Catching knives

Och bara för att jag är glad och upprymd delar jag med mig av min 2015-lista på Spotify: Fighting Bulls & Catching Knives på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE