tisdag 25 augusti 2015

Snabbare löpning, tyngre marklyft, lättare chins

Måndag

För att aldrig träna kondition plågar jag mig ganska hårt på uppvärmningen. Det som från början ska bli 3 minuter på 10 km/h för att smörja lederna, glider alltid uppåt från pass till pass.

Nu är jag på 8 minuter à 16 km/h, vilket på 90kg kroppsvikt är ganska tufft. Så fort jag har börjat öka hittar jag på planer om att fortsätta öka - ända tills det spricker på något sätt.

Vi får se, i närtid är det 10 minuter på 16 km/h som gäller, sen vill jag nog hellre öka hastigheten än tiden, för lat är jag fortfarande och löpning är tråkigt.

Marklyft efter löpningen var en utmaning. Jag har höjt 5kg per tillfälle, två gånger i veckan den senaste tiden och ökat från 100kg *3*10 efter Ibiza till 145kg *3*4 idag. Således var det både tyngre än jag är bekväm med och svetten rann överallt - inte minst i händerna och ögonen.

I press kör jag ungefär varannan dag lite tyngre 5-7-reppare (idag 5 set à 6 reps på 52,5kg) och varannan gång lättare och fler reps.

Jag fortsätter att helt utan plan köra min "sommarträning" med inslag av att göra allt Styrkelabbet öht nämner. Just nu är det bland annat pausböj, chins samt "hellre lite och ofta än sällan och mycket" som gäller. Därmed slängde jag in tre bonusset chins lite spontant i alltihop idag.

Jogg: 3*10+8*16 km/h (181bpm->131 på 90sek från 30sek)
Marklyft: 60*6, 90*5, 120*5(dö), 145kg*4,4,4 (greppet gled, svettig efter joggen på 16km/h... och svag)
Press: 20*10, 40*5, 52,5kg*6,6,6,6,6
Chins: 10, 8, 6 (bonusövning, bara tre set, man får löjligt stora biceps av chin-ups säger Styrkelabbet, men jag kör curl efteråt i alla fall - för säkerhets skull)
Biceps, stång: 30kg*12,8,8
Mage: planka *120sek
Mobility: squat, psoas,axlar,säte/duvan, ljumskar/skräddare

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag tror att vi har sett "toppen", och med det menar jag att vi är någonstans i en 12-månadersprocess för att se exakt var den absoluta toppen väl infaller. Från den (vilken jag tror att vi har passerat, men också kan finnas framför oss - men då antagligen högst marginellt högre än gällende toppnotering) tror jag att börserna ska åtminstone halveras. Antagligen mer.

      Däremot själva nedgången igår, eller förra veckan är så liten att den knappt registreras med mina instrument. Den utgör en av många droppar information som pekar på att riskaptiten är på väg att ta slut.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE