tisdag 15 september 2015

Dubbelansiktefilosoferande... och lite träning

Så här fyller jag en dag till 100%:

Gym+intervju. Punkt.



Grejen är att hundpromeander och mat som ramar in dagen gör att bara en eller två aktiviteter tar upp precis hela dagen - så till den grad att jag faktiskt ibland medvetet måste optimera vissa moment.

Det extra idag utöver gym var en intervju med den österrikiska bloggen The Quintessential Man. Intervjun tog nästan två timmar, och jag började förbereda mig nästan en halvtimme innan, så ca 2:20 gick åt till det projektet idag.



Lättare bänk - medvetet

Jag valde att gå ned till 100kg istället för upp till 105kg i pausbänk idag. Det var nog smart. Jag vill inte bli övertränad igen - och bra teknik är viktigare just nu än att ständigt pusha gränsen.

Marken var underlig. 120 och 140kg kändes oväntat lätt. När jag då blev sugen på att göra femmor på 150 tog det totalt stopp. Hmmm. Nåja på 140 verkade det faktiskt som om mina specialmark gjort skillnad.

I rodd lyssnade jag på Styrkelabbet och sänkte rejält för att göra riktigt lugna, squeeziga hantelroddar istället för hjälpa orangutanger att bli fler.


Jogg 10min 10-18kmh
Bänkpress, paus: 20*15p, 50*8p, 70*6p, 90*5p, 90*5p, 100*5p,5p,5p,5p,5p
Marklyft, extra djupa: 20*10, 60*5, 80*6, 100*5, 120*5, 140*5, 150*0,0, 140*5,5
Hantelrodd: 20*10, 30kg*10,10,10,10,10
Biceps, hantlar: 20-12,5 "the rep": 20*8;17,5*8;15*8;15*8; 15*8; 12,5*13
Chins 8x


Anteckningar
Inte EN sanning eller enda rätta. Ibland är fokus på the rep det rätta (dvs varje enskild repetition får fullt fokus på utförande, pump osv), ibland hela set, ibland övningen, ibland bara att gå dit och få sessionen avklarad.

Ibland är mekanisk stress rätt medicin för fortsatt utveckling, ibland metabolisk, ibland psykologisk/mental.

Ibland ska man träna själva övningen man vill bli bra på (pausbänk, tävlingsbänk), ibland assistans (hantelpress, saktebänk, halvbänk osv). Jämför raka mark, stoppmark, studsmark, kronlyft...

Ibland ska man lämna egot, ibland ta med det och bara lyfta löjligt tungt. Det gäller även vid nya möten, plugg, jobb osv. Ibland ödmjuk, ibland kaxig och ta för sig.

/Twoface tutor

Stop hating. Start learning.

1 kommentar:

  1. Det ska nämnas att åsikter går isär lite när det gäller bra utförande av roddar. Vissa tror (och det kan jag nog gå med på) att ett "halvstrikt" utförande är bäst.
    Rent praktiskt kan det innebära att man mycket väl laddar på lite momentum med resten av kroppen för att få fart på vikten, MEN man gör inte den där "dykningen" ned för att möta stången som var för tung för att man skulle få upp den.

    Däremot kan jag tycka att om man redan tränar marklyft så tränar man redan de muskler som skulle tjäna på en slampigare utförande, så då tycker jag man kan hålla sig ganska strikt när man sedan ror. Om man tycker det är kul förstås. Man ska göra det som är kul.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE