söndag 27 september 2015

From stone age to drone age - fyndigt av Economist

Vad är bäst? Stone age eller Drone age?

Ska man äta stenåldersmat, gå barfota, vara ett med naturen, inte spendera halva sin tid stirrandes på små blå skärmar? Eller, är det bättre nu när vaccin, böcker, medicin mm flyger kors och tvärs med octocopterdrönare? Jag vet vad jag tycker (och jag vill inte att blindtarmsinflammation ska vara en typisk dödsorsak för 30-åringar)

Förresten, visste du att 200 000 dör av mässlingen varje år? År 2000 dog över en halv miljon av prickarna...


Över till något helt annat: Hade de ryggskott på stenåldern?

Kanske mer relevant: -hade de Karate Kid?


OBS: Det finns inget försvar mot "Tranan" om den utförs korrekt

Dagens pass gick långsamt. Jag lät det ta den tid det ville ta helt enkelt. Framför allt kände jag ingen kärlek i marklyftet efter bänkpressen ("110x5x5"). Efter ett par set på 145kg lossnade det ändå och jag gjorde fyra set till - men i slött tempo och med mycket filmande.

Jogg, intervaller på 18km/h, 7min 10-18
Bänkpress: 20*15, 40*10, 60*8, 80*6, 95*5, 110*5,5,4,4,4-, 90kg *9paus (kör 107,5 nästa gång och med paus på en rep per set; normalt första)
Marklyft: 40*10, 60*5, 80*5, 100*5, 120*5(dö), 145*4,4,4,4,4,4
Hantelrodd, strikt: 17,5*12, 35*12,12,12,12,12



Bänkpress 110x5


Marklyft: studie i hand- och fotplacering. Vad säger Styrkelabbet?
Ignorera smalbenen - de är bortom räddning i alla fall


Marklyft: närbild på tandskydd (buntband)



Marklyft: en annan vinkel






1 kommentar:

  1. Ja, alltså, det blir ju med en dåres envishet (eller nåt) som man får marklyfta med smalbenen ute vid det räfflade. Fast typ alla "plus size"-marklyftare gör det... Man kan ju ha långa strumpor med. Men du vet lika bra som mig: Armarna vill du ha så lodräta som möjligt. Fotplaceringen beror mer av hur kroppen ser ut och vart man KAN ha dem och ändå komma ned nära nog. Se där, vilket oanvändbart svar! :D Men alltså: Jag hade stått lite tätare bara för att slippa rispa benen, och för att JAG föredrar att stå så.

    Kul att övningarna för ryggskottet hjälpte. Min erfarenhet vid det senaste ryggskottet var att det försvann mer och mer i takt med att jag gjorde övningarna, sen efter ca 2 veckor när jag slutade göra dem helt så stannade "läkningsprocessen" upp. Nästa gång jag får ryggskott kommer jag fan göra övningarna en gång i timmen de närmaste dagarna, och sen dagligen tills jag är hundraprocentig.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE