torsdag 3 september 2015

Ingves och räntan samt jag och bänken

Räntan
Fantastiskt ju: Ingves tycker att en negativ ränta på exakt -0,35% är perfekt för att optimera Sverige. Vilken kung! (dvs akademiskt pucko). För ingenting säger ju "jag har tänkt till" som en negativ ränta.

Kina
Kina är snäppet bättre med sin vapendemonstration för att fira Japans förlust i WWII. Det har ju trots allt med vapen att göra, även om det var just SLUT på kriget som skulle varit fokus.

Personal Trainer
Jag fick även ta del av lite PT-visdom idag: "axlar är JU problem för de flesta" berättade han för sina elever. Härommånaden fick jag veta att "läkare inte kan någonting jämfört med naprapater och PT"

Nytt träningsupplägg
Jag var sen till gymmet, men gjorde ett helt OK första pass för hösten. Så här ser schemat ut i stora drag kommande månader:


Första passet var således (första raden) bänk, mark, hantelrodd, biceps+chins. Jag inledde som vanligt med lite löpband: 4 minuters jogging på 17 km/h

Jogg 4m:10s *17km/h
Bänk, paus: 20*15p, 40*10p, 60*6p, 80*5p, 100*5p,5p,5p,5p,5p
Marklyft: 20*10, 60*8, 90*5, 120*5(dö), 145kg *5,5,5 (tungt och högg lite i vänster hamster i ffa första set på 145kg)
Hantelrodd: 20*8, 47,5kg*8,8,8,8
Biceps, sittande: 20kg-hantlar *10,10,10
Chins: 10x


Uppdatering om internettrollande: Jag fick 1600 besök på Swedish corner igår, tack vare en liten analys av FPC. Det är upp från ett snitt på ca 10 om dagen och en maxnotering på 29 (förrgår)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE