lördag 19 september 2015

Nollorna i mark blev femmor idag. Överraskande

Dagens tanke från nätet: "Är det verkligen dagarna man är osugen som ger mest i gymmet?". 

Finns det vetenskapliga belägg för detta?

Jag känner förstås till Gunde Svans metod att träna just när det är som sämst förutsättningar. Jag själv pluggade matte, fysik, kemi i bastu på 80-talet med samma idé - att jag skulle vara oslagbar och stresstålig på proven i luftkonditionerade salar och mycket mer tid på mig.


Jag förhalade passet lite idag, jag kände mig helt enkelt inte 100% sugen. Det här ägnade jag mig åt...


Trots seg start blev det hög hastighet på löpbandet (20 km/h), 5% tyngre bänk (105x5x5, men utan stopp) och 7% tyngre mark.

Förrförra passet gjorde jag två nollor på 150kg i mark. Idag förvandlades de till två femmor, omgärdade av två femmor på 140kg.

Det är ganska bra nivåer för mig, särskilt den här sensommaren. Femmorna på 160 från i våras är dock långt borta. Kanske.




Jogg 10 min 10-20 km/h
Bänkpress: 20*15, 40*10, 60*8, 80*5, 95*5, 105*5,5,5,5,5
Marklyft:20*10,60*5,80*5,100*5, 120*5(dö), 140*5, 150*5, 150*5, 140*(5-knakade till i ryggen strax nedanför navelhöjd, så jag avbröt. Jag var lite stel och känslig i ryggslutet efteråt)
Bicepscurls (stång):20*10, 30*10, 35*10, 40*10, 35*10, 30*10
Chins: 8, 6,
Mage: 40+40
Mobility: ryggslutet, squat, psoas, hamstring

Bänkpressvideo (dock inga pauser i botten idag). Tröja från Styrkelabbet



1 kommentar:

  1. På sätt och vis kan nog nästan säga det. (din tanke från nätet)

    Eftersom det förmodligen är dagarna du är osugen som det är störst risk att du skippar ett pass, och ett skippat pass har dels den stora negativa konsekvensen av uteblivet stimuli, men säkert även en risk för ytterligare skippade pass.

    Tänk om man hade kunnat sälja effekten av ett bra styrketräningspass som ett piller. Det kan man ju iofs om man endast ser till hypertrofin, man får bara med flera hemska bieffekter än så länge, och inte alla fördelarna (rörlighet, koordination, balans).

    Jag har hittat en ny hemsida som verkar bra. Det här inlägget kanske är en påminnelse om att träna alldeles för mycket och inte göra några framsteg på ett par månader: http://www.powerliftingtowin.com/one-weird-programming-trick-to-increase-your-strength/

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE