onsdag 23 september 2015

Ryggskottet hindrar lagom, men ser till att jag håller ryggen rak

Det knakade till i ryggen för fyra dagar sedan.

Inte på de två femmorna på 150kg marklyft, men i den sista femman på 140kg. Då kändses det bara som om det knakade lite, men de efterföljande dagarna har jag haft ryggskott och inte kunnat ta på mig strumpor eller skor ståendes. Det var som värst igår, dvs dag 3.

Jag är förstås rejält besvärad av det idag också och fortsatte att köra på låga vikter. Ett plus med ryggskott är att man mycket naturligt håller spikrak rygg i marklyft :)

Jogg 8min *8-17 km/h
Bänk (ej med paus): 50*10,70*5,90*5, 100*5,5,5,5,5 (myckt snabba och lätta på totalt bara 10 minuter)
Mark, djupa: 20*10,60*5,80*5, 100*5, 120*5(dö), 140*4,4,4,4,4,4,4,4
Rodd, extra strikta och med fälld rygg: 70*10,10,10,10,10
Biceps: 12,5*12, 15*12, 17,5*11, 8; 15*12
Chins: 8x (jag vill alltid bara avsluta biceps med ett-yvå set chins när armar och rygg är riktigt trötta)

1 kommentar:

  1. Oerhört irriterande.

    Jag gissar att du redan har övningar att göra, eller har koll på dessa tre? https://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8

    Att göra dem så ofta jag bara orkar de första dagarna underlättar mycket för mig (gärna en gång i timmen).

    Nu gör jag dem (20+30+40) som uppvärmning inför varje pass.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE