söndag 25 oktober 2015

Bänkpress 10x102,5kg

Bara lätta övningar idag

Jag tränar varannan gång tungt, varannan gång lätt i respektive muskelgrupp. Ibland blir det som idag att alla övningar är lätta på samma gång.

Jag inledde med 10,9,8 reps på 102,5kg i bänkpress. Jag tror dessutom att jag hade en rep kvar i tian.

Nja, innan dess joggade jag förstås 3,1 km på 12 minuter som uppvärmning (15,5 km/h), så jag var rejält uppvärmd - antagligen lite för mycket.

Efter bänken körde jag snabbt igenom 8x4 marklyft i ett slags halvspeedutförande. Jag varierar marken enligt lätt/tungt, men även knäpausreps och touch'n'go


Bänkpress 102,5kg *10


Frontsquat

I sista sekunden, ungefär samtidigt som beslutet att inte köra knäböj förvandlades till ett ja istället, kom jag på att jag kunde köra frontsquat. Jag har gjort det några gånger i höst och just idag kopplade till slut huvudet ihop denna nya "vana" med min nyvunna styrka i knäböj och marklyft. Först tänkte jag köra 5x5 på 70kg, men istället höjde för varje set tills jag gjorde en trea frontsquat på 95kg.


FS 95 höll inte riktigt hela vägen


När jag ändå var igång med benen slängde jag in 3x8 boxjump också samt 2 minuter planka och bl.a. 2x2 min höftböjarstretch


Jogg 3,1 km, 12 min; 15,5 km/h (dock 'fusk' med pre warm-up. Det vore så typiskt 44-årig man att slita av en sena på uppvärmningen annars)
Bänkpress: 20*10, 40*10, 60*8, 80*6, 90*5, 102,5kg *10, 9, 6, 5, 4
Marklyft: 20*10, 60*5, 80*5, 100*5, 132,5kg*4,4,4,4,4,4,4,4


Jag blev tillsagd köra tystare inför åttonde set (video)



Frontsquat: 20*8, 40*8, 60*8, 70*5, 80*5, 85*5, 90*5, 95*3f
Box jump: 3*8


box jump


Abs/Mob: planka 2min, höftböjare 2*2min, skräddare/ljumskar, hamstring, axlar


25 oktober 2015






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE