onsdag 7 oktober 2015

När Styrkelabbet säger "hoppa"

Då... [du vet]

Jag gjorde tydligen fel när jag skulle reppa på 60kg i bänkpress häromdagen. Uppdraget var FU-bänk, dvs "Fötterna Uppe".

Även känt som invalidbänk, eller "jag är en gymnasiemupp"-bänk. Nuförtiden är dock ALLT bra kompletteringsträning så även FUB har fått ett uppsving.

Således, för första gången sedan jag haft ryggskott på allvar, dvs sisådär 10-15 år sedan, lyfte jag idag upp fötterna. Och, OJ, det var en helt annan övning. Nu måste jag hålla balansen själv, kontrollera stången med armar och pecs istället för att bara pressa på osv.


Resultatet blev 37 reps istället för 42 med fötterna nere. Your call!


Och så dagens träningspass - lite downsizat pga sviter från Istanbul...

Jogg 10min *10 km/h
Bänk, FU: 20*15, 50*5, 70*5, 60kg*37 (FU, 68% av 88,5kg morgonvikt)
Oh-press: 20*10, 30*5, 40*5, 50*10,7,6,5,5,5
Marklyft, djupa: 20*10, 60*5, 100*5, 120*5(dö), 130*5, 140*5, 150*4 (ej 5* pga greppet), 150*4 (ej 5* pga risk för formglidning), 140*5 (extra strikt)
Chins: 10,8,6,5,5

Precis som Japans ekonomi är en mygga på jakt efter en vindruta i motorvägshastighet, så är jag en blogg- och podcastmupp i jakt på ett träningsprogram. Jag har egentligen ett ganska bra, men i.o.m. Istanbul hamnade jag lite ur rytm och har inte ännu bestämt mig för hur jag ska starta om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE