torsdag 15 oktober 2015

Nästan poetisk symmetri - Allt man behöver är 40kg kettlebell

Det är ju precis som Daniel på Styrkelabbet har sagt: Allt man behöver är en lagom stor kettlebell.

Jag inleder en ny period i livet nu: cardio. Jag tänkte värma upp i ca 12 minuter inför i stort sett varje pass (om jag inte har bråttom). Tanken är också att hålla minst 15 km/h så det blir 3km. Springer jag fortare planerar jag dessutom att stanna vid 3km.

Därmed blir det ett slags Coopertest som uppvärmning 3 1/2 gång i veckan. Vem vet, det kanske är nyttigt, och jag tror inte att 11-12 minuter löpning inför passen ska göra mig så himla mycket svagare.

Idag var annars det fina att jag körde precis 40kg i både liggande hantelpress och i hantelrodd. Vilken symmetri! med bara en kettlebell eller två hemma skulle jag inte behöva något gym. Damn you Daniel, som lurar in mig i hemmagymtankar.

Liggande hantelpress




Hantelrodd





Jogg 12 min * 14 km/h (168-131 bpm på 60s)
Liggande Hantelpress: 17,5*10, 10; 40kg *8,7,6,5; 35kg *7,7,6,5 (x51 arbetsreps)
Hantelrodd: 17,5*10, 40kg *8,8,8,8,8,8 (x48 arbetsreps)
Biceps, hantelcurls: 15kg*15, 15*12, 15*10, 15*8, 15*8, 15*8 (x61)
Cleans (bonus): 20*10, 40*5, 50*5, 60*5, 70*5, 70*5, 70*5


Och en bild på en av mina power cleans:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE