lördag 14 november 2015

Marklyft med raka ben för första gången

Bänk: strikta 4or med bröstpaus: 7 set 100-115kg
Mark: raka ben resp knäpaus (första gången jag testar rakmark)
Squat: frontsquat (stege)

Mina första försök till raka mark - lite väl böjda ben och krum rygg kanske
______________________________________________

Jogg 4+10min*15kmh
Bänk, teknikfokus: 20*15, 40*5,60*5,80*5,100*4p; 102,5*4p, 105*4p; 107,5*4p, 110*4p; 112,5*4(p), 115*4
Marklyft, variation (kan inte köra tungt 3 1/2 gång i veckan): 20*10, 60*5, 60*5knäpaus, 60*10raka, 70*10raka, 80*10raka, 90*10raka, 100kg*10raka, 110kg*10raka, 110*5paus(dö), 110*5paus(rev grip)
Frontsquat (för trött mentalt för backsquat): 20*10, 40*8, 50*8, 60*8, 70*5,5,5
Chins: 1*12 (ett set när jag ändå gick förbi stången)

Amatörerna: hjärnan trött långt innan kroppen, för att spara en buffert. Utnyttja bufferten genom att hela tiden göra "det sista", bara den här, bara en till. Undvik utmattningsrekursivitet.

Vaknade blodig i luftvattenskåp i Farsta strand. Bodde med läkare, överläkare och läkarstuderande inneboende i Djursholm. Undrar om de märkte att mina skolfyllor gick överstyr ibland.

2 kommentarer:

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE