måndag 16 november 2015

Snabbt pass betyder 60 minuter numera...

Hantverkare som skulle kolla ventilationen mellan 8-"lunch" hade förstås fortfarande inte dykt upp kl 13:10. Jag funderade ett tag på att skjuta på träningen till imorgon. Jag hade trots allt träningsvärk i hamstrings från mina första raka marklyft i livet.

Men, som så många gånger förr så funkar det där ordet "inte" inte så bra så jag packade snabbt väskan och stegade iväg.

Passet tvingades ändå bli komprimerat (jag har dagsgymkort, till kl 14, så pensionär jag är), men trots att jag hela tiden tänkte i termer av "det där hoppar jag över" så blev det nästan ett helt normalt pass.

All bänk, mark och böj tog precis 60 minuter inkl uppvärmningsset, viktplock mm. från första setet bänk började på 20kg till sista setet böj på 115kg var avklarat.


Jogg, 5 minuter med intervaller 10km/h vs. 13,15,17,20 km/h
Bänk 20*10,40*10,60*8,80*6, 100*5p,5p,5p,5p,5p
Marklyft: 20*10, 40*10, 60*8, 80*5, 100*5, 120*5, 130*5, 140*4, 150*3, 155*3, 160*3 (sämsta kombo av kort vila, tjock stång, räfflor på fel ställe; ändå gick jag hela vägen till 160 fast jag först tyckte att 120kg var för tungt under de förutsättningarna)
Squat: 20*10,40*6,60*5,80*5, 100*5, 110*5, 115*5
Chins: 1*13 (när jag ändå gick förbi stången på vägen ut)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE