söndag 22 november 2015

Träna, inte testa: Bänk 5*5, mark 6*4

Mycket stabilt pass, kanske tack vare pizza, kanske bra sömn, ingen alkohol i helgen. Just det ja, jag åt ju tre hekto godis till filmen igår också (Mockingjay 3:2).

Bänk: 5*5 på 112,5kg (skulle vara ett medeltungt pass)
Mark: 150*6*4 + static hold drygt 1/2 minut (tyckte först 60kg var jobbigt, men benen blev varma så småningom)


Bänk, första femman (ofattbart att jag gjorde fyra femmor till sen)


Ingen uppvärmning (!) - jag hörde två killar i gymmet förbered sitt bänkpresspass så jag gick snabbt direkt till bänkpressen

Bänk 20*20, 20*10, 20*10, 40*10, 60*8, 80*6, 90*5, 100*5; 112,5kg *5,5,5,5,5 (bra fokus! Bra teknik, särskilt sista set när det behövdes)
Mark: 20*10,60*5,80*5, 100*5, 120*5, 130*4(dö), 150kg*4,4,4,4,4,4+static hold 34s (oväntat lätt och lätt hålla bra teknik, kanske tack vare djupa lyft i förrgår, men tyvärr hög friktion mot benen pga att jag inte svettades)
Boxjump, situps (cirkel): 10,30,10,30,10,30 utan vila, totalt ca 4m:50s.
Chins: 1x12

Sjätte fyran på 150kg plus static hold i mark:




Morgonvikt 90,0 men ganska uttorkad av att sova med öppet fönster (kall luft är torr luft; när den kommer in i värmen ökar dess förmåga att hålla fukt och suger ut den ur inneluften... och mig)

Lyssnade på Podcast om barnhjärnor, Freakonomics. Innan tre är mängden ord, kvaliteten, interaktionen oerhört viktig för framtida förmåga till koncentration och inlärning.

"Tune in, talk, take turns"


Captain upperbody förbereder sig för marklyft :)







Prottedrille på 20 sekunder (6x speed): whey, grönkål, gurkmeja, oregano, blåbär och olivolja

3 kommentarer:

  1. Grönkål i drinken! Omg. Snart skall jag odla min egen grönkål...

    Vilken podd var det om barnhjärnor? Har ju en barnhjärna hemma, va. Hon lärde sig krypa för fem dagar sedan. Det är jag väldigt glad över, det är rena dopingen för hjärnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tänker inte kommentera dina pecs. Alls.

      Radera
    2. Freakonomics: "Does 'early education' come way too late?". Från i torsdags 19 nov. Väl värt att lyssna på.

      Inga pecs kommenterades när dessa bilder och videor togs

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE