tisdag 1 mars 2016

Sheiko = inte så tungt, men MÅNGA set

Det blir många set när man kör Sheiko. Dessutom lägger jag till lite bonuscurls på slutet så ett styrkepass går på ganska precis 120 minuter.

Idag blev det 51 set (inkl uppvärmningsset) och i förrgår även då 51 set.

I gengäld är varje set lätt till halvtungt och man kan lägga allt fokus på bra utförande istället för att överleva. Korta vilor fungerar också bra, vilket är ett krav om man ska hinna med 50+ set på 2h.

1 kommentar:

  1. Jesper Eriksson4 mars 2016 07:56

    Hej Mikael och tack för en superinspirerande blogg/bloggar!
    Jag har de senaste dagarna plöjt igenom samtliga inlägg från starten av Stor och grofv och lärt mig massor.
    Jag har en fråga.
    Du gillar ju att testa nya metoder och har som måtto att träna mindra än andra, men smartare, för att nå resultat.
    Du har också testat och fastnat för Martin Berkhans (Leangains) IF-diet.
    Det jag dock inte kan se är att du har testat Martin Berkhans träningsprogram. Varför inte?
    Det är ju extremt minimalistiskt och ger, enligt Berkhan och många av hans klienter, väldigt bra resultat.
    Du har säkert stenkoll på programmet, annars går det att läsa om i den här tråden: https://www.reddit.com/r/leangains/comments/1jjrci/former_berkhan_client_ama
    Eller förkortat (träning tre dagar i veckan enligt reverse pyramide-modellen):
    A: Back day
    Deadlift 2x3-5
    OH-Press 2x6-8
    Weighted Chin-ups 2x4-6
    Barbell Rows 2x6-8
    Close grip Chin-ups 1x6-10

    B: Chest Day
    Bench press 2x6-8
    Incline DB bench 2x6-8
    Barbell curls 2x6-8
    Triceps extension 2x6-8

    C: Leg day
    Squat or leg press 2x6-8
    Leg curl 2x6-8
    Leg extensions 2x6-8
    Calves 1x12-16
    Cable crunches 1x8-10

    Vore väldigt intressant att höra vad du tror om det programmet. Kan så låg volym och frekvens (men hög intensitet) verkligen ge resultat både vad gäller styrka och muskelmassa?

    Ha det bra och fortsätt blogga och inspirera!
    Mvh
    Jesper

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE