söndag 8 oktober 2017

Vägen till nytt bänkpressMAX: Styrkelabbsboogie 6:1 och MAX

NYSTART AVKLARAD - MAXNING PÅ GÅNG

Den 14 september pratade jag om nystart för Bänkpress Boogie (programmet finns här). Sedan dess har jag kört veckorna tre, fyra och fem, vilket bl.a. inneburit 6*1*132,5kg i bänkpressen. Igår körde jag pass 6:1 i vilket ingick 4*2*125kg. Lyften finns på min Instagram.

Allt har gått enligt plan, även om vissa lyft kunde varit mer explosiva.

I morgon är det transportsträcka och pass 6:2 och sedan följer maxningsförsök. Min plan ser ut så här:

Fem rekordförsök i oktober (11e-19:e)

Jag har planerat in FEM rekordförsök -- ett varannan dag efter pass 6:2. Jag kommer alltså göra mitt bästa på 142,5-145kg följande datum: 11e, 13e, 15e, 17e och 19e oktober.

Jag har anpassat uppvärmningarna något från STYRKELABBETS program för att passa mig bättre. Det innebär i stort sett ett färre tungt lyft för att spara energi, jämfört med rekommendationen i Bänkpress Boogie.

De tunga ettorna i bänkpress kommer köras enligt följande:

På onsdag 122,5kg, 132,5kg och 142,5kg (nytt PB)
På fredag testar jag 120kg, 135kg, 142.5kg
På söndag 117,5kg, 130kg, 142,5kg
På tisdag 117.5kg, 132.5kg, 145kg (givet att jag redan klarat 142,5kg)
På torsdag samma igen: 117.5kg, 132.5kg, 145kg (givet att jag missade på 145kg)

Någon av eller på alla dagarna kommer jag även köra maxreps på 120kg.

Nu ska jag helst hitta eller fixa magnesium tills dess också.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"