måndag 26 februari 2018

Tung fylla och tung bänk hänger ofta ihop

I söndags blev det för tungt att köra eftersom jag inte sov alls på lördagen.

Pyramidsjutonsbänken kördes därför idag:

Bänk 80*5, 100*4, 110*3, 120*2, 125*1, 130*1, 125*1, 120*2, 115*3, 110*4, 107,5*5, 107,5*4, 105*4 (39x), 105*5(44x), 105*4(49x), 102,5*5(54x), 102,5*5(59x), 102,5*5(64x)
Kl 15:01 ca

Mark: 20*10, 50*5, 80*5, 110*5, 135*5 (15:25)
Lats 40*12, 67*8, 76*8, 85*8, 76*8
Rodd 76*12, 85*8, 94.5*8 (15:46)
Biceps, hantel: 17,5*8, 20*8, 22,5*6, 20*8, 17,5*10 (15:56)
Mage 50x
Löpning 1km 15kmh

Resource companies: Buy best producers that are literally in liquidation. For commodities that will be in use (otherwise done without)

Ja, massor med toppsignaler på börsen. Fler och fler. En av de sista är optimism, divergens, vol complex. Leaders losing momentum. But... Tesla and Amazon still going, and faith in Trump tax cuts.

Wisdom:
Hur långt ett snöre
Gör tvärtom
Gör bara en (till)
Be a quitter (and starter)
Practice makes awful
Never rise early

Superpowers:
Metacognition
Commonplacing

fredag 23 februari 2018

Raka fyror på 110kg i dagens 7-tonsbänk

Bänk 58*8, 60*5, 80*4, 110*4 (kl 14:14), 4(:17), 4(:20), 4(:23), 4(:26), 4(:28), 4(:31), 4(:35), 4(:38), 4(:42) = 110*40x på 28 minuter
Bänk 107,5*4(:47), 105*4(:51), 102,5*4(:54), 100*3(:56), 100*4(15:00), 100*4(15:04)
Mark 20*8, 50*5, 80*5, 110*5

Kort pass idag eftersom jag måste skynda mig mellan möten med Lendify och Hatt & Söner

As Long as there is a you observing the present you can't just be present. You must lose yourself; be absent to be present.


The one with the most info doesn't necessarily have the best insight or answer.

torsdag 22 februari 2018

Kämpar mot kylan: 7-tonsbänk i svårt och vanskligt läge

Kall idag också. Minus 7 till minus 10 grader är svårt att kombinera med styrketräning för mig.

Bänk 20,40,60
Bänk 80*5, 100*4, 110*3, 115*2, 120*1, 125*1, 130*1, 125*1, 120*1, 117,5*2, 115*2, 112,5*3, 110*4, 107,5*4, 105*4, 102,5*5, 100*6(49), 100*5(54x), 100*5(59x), 100*5(64x) kl 15:20 (jag kände mig aldrig varm)

Att jag trots allt toppade med en etta på 130kg idag känns som kanske dagens höjdpunkt när den ska skrivas in i dagboken ikväll. Det är f.ö. ett generellt tips: skriv ned dagens bästa grej varje dag så blir du mer tillfreds och tacksam över dina dagar, dvs livet.

Chins, lats: 5, 6, 7, 8, 9 (15:36)
Pullups, biceps: 5 (osmidiga, kalla handleder så jag slutade)
Biceps: 17,5*8, 20*6, 17,5*8, 17,5*8, 17,5*6(15:48)
Mage: 60x
Löpning: 5 min -15kmh (15:57)
Stretch/meditation: split 10 min
Klar 16:09

onsdag 21 februari 2018

7-tonsbänk: 100kg *70 (lite högre repsantal på ca 70%)

Om att träna kall eller uppvärmd...

Styrkelabbet pratar om detta idag, onsdag 21 februari. Lustigt att jag tänkte på precis samma sak igår då den ovanliga kylan gjorde att det tog tre arbetsset på 100kg i bänken inann jag var normalt varm och smidig.

Träning 20 februari: 7-tonsbänk och 5*marklyft

Bänk 20,40,60,80*5,
Bänk 100*4,6,6,8,7,7,6 (44x), 6(50x), 7(57x), 7(64x), 6(70x)
Kl 14:47 (ca 30 min)
Det tog några set på 100kg att bli varm

Lats 67,5*8,8, 76,5*8, 85,5*8 (13:59)
Rodd 85,5*8, 8, 10 (15:06)
Marklyft 20*10, 50*5, 80*5, 110*5, 132,5*5(15:24)
Biceps 15*8, 17,5*8, 20*8, 22,5*6, 20*8, 20*5, 17,5*8 (15:45)
Mage 60x (15:48)
Löpning 15 kmh, 1,05km
Meditation: några minuter
Rörlighet split, skräddare, säte, höftböjare, axlar, squat
Handstående: 1 min

4 quick tips to slow down
1) do less, cut things out of your to do lists
2) unplug
3) build in something that's slow in your day, meditation, e.g
4) see the right people, ...or animals

söndag 18 februari 2018

7 ton, fast snarare 8, bänkpress

Spelet måste inte vara över riktigt än

En finanstanke: Även om kollapsen för den omvända volatilitetsfonden, XIV, är ett tecken på en trendvändning för de finansiella marknaderna så kan det mycket väl finnas ett all time high kvar i börsen. Så såg nämligen mönstret ut efter att Bear Stearns bostadsobligationsfonder gick omkull våren 2007.

Tyvärr var bänkpressen upptagen idag, men kanske är det ändå bra med någon liten variation. Det går snabbare att pressa i en maskin eftersom man slipper flytta vikter. Dessutom är det lättare att ta i mer. Jag toppade med två tvåor på 137,3kg och samlade totalt ihop 70 arbetsreps.

Det känns faktiskt riktigt bra i pecsen nu.

Dagens (söndag 18/2) 7-tonsbänk
Kl 14:05

Bänkmaskin: 20*12, 40*8, 60*6
Bänkmaskin, 70 arbetsreps: 80*5, 100*5, 110*4, 121,5*3, 125,6*3, 130,5*5, 137,3*2, 137,3*2, 130,5*3, 126*4, 121,5*4 (40x), 117*5, 112,5*5 (50x), 108*5, 103,5*5(60x), 103,5*5, 103,5*5(70x) kl 14:43
Lats: 67,5*12, 76,5*8, 85,5*6, 76,5*8, 76,5*8 (14:54)
Rodd: 76,5*8, 85,5*8, 94,5*8, 94,5*8 (15:06)
Biceps: 12,5*6, 15*6, 17,5*6, 20*6, 22,5*5, 20*6, 20*6, 17,5*8, 17,5*6
Kl 15:21
Löpning 5min, 15kmh, 1,25km
Stretch split 10 min + meditation
Mage 50x kl 15:45
Handstående: 1-2min

Kl 15:49

7-tonsbänk
Den 24 januari i år började jag med 7-tonsbänken. Det känns som jag hållit på mycket längre än en knapp månad. Min plan är nog att hålla på i 1-2 månader till och därefter starta någon slags toppningsfas, kanske mha BOOGIE eller SHEIKO.

torsdag 15 februari 2018

7-tonsbänk med 70 arbetsreps idag

7-tonsbänken ger mig faktiskt en viss pirrande känsla av träningsvärk i pecsen för första gången på många år

Jag tror bestämt jag lyckas stimulera brösten med den här massiva volymökningen. 42 minuter tog bänken idag, inklusive uppvärmning på 20-60kg och 70 arbetsreps. Jag börjar dagen med spända, pirriga bröst och slutar med samma känsla... och vaknar likadant imorgon både misstänker och hoppas jag.

Resten av passet är bara för att hålla kroppen vid liv. Nätt och jämnt.

BÄNKPRESS
1402: 20,40,60, 80*5,90*5
14:09: 100*4, 102,5*4, 105*4(14:16), 107,5*4,4,4,4,4,4,4,4 (:33), 4, 4(:39), 105*4(:41), 102,5*4(14:44)

Marklyft 20*10, 40*5, 60*5, 80*5, 110*5, 130*5(15:03)
Lats: 67,5*12, 76,5*12, 85,5*6, 85,5*6
Rodd: 42,5*8, 42,5*8 (15:23)
Biceps: 22,5*8,6+,5+ (15:33)
Löpning: 10 minuter, 14 kmh, 2,35km
Split 5-10 min (15:57)
Mage: 50x (16:00)
Handstående: 1min (16:02) => 2:00hrs

onsdag 14 februari 2018

Jag trodde jag var starkast i år idag, tills verkligheten lade sig på magen och fick rullas ut över låren

7-tonsbänk efter hårda helger är alltid lite tufft, men på något sätt lyckas jag ändå snubbla i mål med ett set i taget. Måndagens pass var dock svagare än idag, onsdag

Faktum är att jag kände mig så stark på 130 att jag tänkte ta både 132,5 och 135, men så hamnade jag snett på 132,5 och fick lägga ned vikten på magen... Då fanns ingen kraft över till ny toppvikt.

Bänk 20,40,60
Bänk (typ 63 reps) 80*6, 90*5, 110*4, 120*2, 125*1, 130*1, 132,5*1-, 120*2, 117,5*2, 115*3, 112,5*3, 110*4, 107,5*4, 105*5, 102,5*5, 102,5*5, 100*5, 100*5
Lats 67,5*12, 76,5*8, 85,5*6, 85,5*8, 85,5*8
Rodd, hantel: 42,5kg *8, 8, 8
Biceps: 22,5*8, 6, 20*8, 6, 17,5*6
Löpning 15,5kmh *4:00 min
Split + meditation: 10 min
Handstående 1 min

måndag 12 februari 2018

Fest och topprestation hör inte ihop: dagens 7-tonsbänk

Dagens 7-tonsbänk efter festexcesserna i helgen var riktigt seg, särskilt på toppvikterna. Jag tror det saknades signalsubstanser i hjärnan för att aktivera musklerna på rätt sätt.

Bänk
20*15,40*12,60*8
Bänk 80*6, 100*5, 110*4, 115*2, 120*1, 125*1, 120*1, 115*2, 110*3, 107,5*3, 105*4, 102,5*5, 100*5, 100*4, 100*5, 100*4, 100*4, 100*4
Kl 15:04
Marklyft 20*10, 50*5, 80*5, 100*5, 130*5 (15:23)
Lats 76,5*12, 85,5*10, 85,5*8 (15:34)
Rodd, hantel: 40kg *8, 8, 8 (15:45)
Biceps 20kg *10, 8, 7
Löpning 16,2kmh
Stretch split 5min + meditation
Mage 50x

lördag 10 februari 2018

7-tonsbänk är på gränsen men jag tror det börjar ge något

Torsdagspasset, dvs dagen efter onsdagspasset. Onsdagar är PEAK och torsdagar är BREDD i 7-tonsbänk, aka 200x1RM

Det ÄR ganska slitigt att köra två dagar i rad med de här volymerna, men jag känner åtminstone att jag får ta i ordentligt.

Jag hoppas det här ska ge en plattform att studsa upp ifrån. Jag är trots allt lite förvånad att jag inte sjunkit djupare av den plötligt höjda volymen arbetsset med 50% ca.

Bänk 14:15
Bänk 65 reps: 80*8, 100*4, 105*4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4 (14:43), 4, 3 (14:49), 3 (14:52), 3 -(14:55 = 40 min)
Marklyft 20*8, 40*6, 70*5, 100*5, 120*5, 120*5 (15:20)
Lats 88,5*8, 8, 8 (15:32)
Rodd: 40*10, 8, 8(15:44)
Biceps: 22,5*7, 20*8, 20*6, 17,5*8(15:53)
Mage 50x (15:55)
Löpning 15,2kmh, 1,07km
Meditation i split
Rörlighet: split, skräddare, squat
Handstående: 1:05
Kl 16:12

onsdag 7 februari 2018

7-tonsbänk KAN vara för mycket, men jag kör tills jag VET (7/2)

"Om folk inte tittar snett på dig (på gymmet, i livet) gör du antagligen fel"

Idag: först tung bänkpyramid, sedan komplementset för att komma upp i ca 7ton. Det blev 21 arbetsset och 65 arbetsreps, varav 11 set/17 reps på 110kg eller mer.

Bänk, uppv. 20*12, 50*8, 70*5
Bänk 90*5, 110*3, 115*2, 120*1, 125*1, 127,5*1(14:35), 127,5*1(kl 14:39, glömde höja), 130*1(-), 125*1, 120*1, 115*2(19x), 110*3, 107,5*4(26x), 105*4(30x), 102,5*4(34x), 100*5(16e/39x), 100*6(17/45), 100*5(18/50), 100*5(19/55), 100*5(20e/60x), 100*5(21a/65x)
Kl 15:26
Chinups, lats: 5, 8, 7, 6, 5 (15:42)
Pullups, biceps: 6, 6, 5
Biceps, hantelcurls: 20kg *8, 8, 6 (15:55)
Löpning: 15,1 km/h i 4min
Mage:50x
Meditation: i split
Rörlighet: split, squat, skräddare
Handstående: 1 minut (16:17)

Not: Per Gessle skriver inte hela tiden eller systematiskt. Han skriver så lite som möjligt, och bara på inspiration.


måndag 5 februari 2018

Slitigt med 7-tonsbänk två dagar i rad: 5 feb 2018

Jag hoppas att det som känns slitsamt med 7-tonsbänk två dagar i rad också är det som ska ge mig en ny nivå i bänken.

Vartannat pass bänk har en topp och vartannat har mer samlad bredd. Igår var det en topp (på 130 kg) och idag mer bredd (i stort sett 100-105kg i alla set, men jag tvingades fuska in 18 reps på lägre vikter för att få ihop anständig totalvolym [64 reps på ca100kg])

Bänk: 20*12, 40*10, 60*8
80*6, 100*7, 105*5, 105*5, 105*5, 105*4, 105*4, 102,5*4, 102,5*4, 100*4, 100*4, 97,5*4, 95*3, 90*5
Marklyft: 40*5, 70*5, 100*5, 130*3, 120*5
Lats 68*12, 75*10, 82*8
Rodd 85,5*11, 10, 9
Biceps, hantel: 20kg*10, 8, 7 (15:41)
Löpning 4:30, till 17kmh, 1,05km
Meditation 1-3 min
Mage 50x
Rörlighet: split 5min, skräddare
15:58

söndag 4 februari 2018

Platåbrytaren i bänkpress

7-tonsbänken kanske fungerar trots allt. Målet är "150 innan 50", alltså 150kg innan jag fyller 50.

Jag var nästan toppstark igen sedan jag började med 7-tonsbänken. Kanske har jag jobbat mig igenom svackan som 50% högre volym orsakade.

Dagens pass innehöll 59 reps bänk på 100-130kg (ok då, en femma på 80kg också som kanske inte ska räknas)

Bänkpress: (80*5), 100*4, 110*4, 120*2, 125*1, 130*1, 127,5*1, 125*1, 122,5*1, 120*2, 115*3, 115*2, 110*4, 110*4, 107,5*4 (39x), 107,5*4(43x), 105*5(48x), 100*6(54x), 100*5(59x)
Kl 15:10
Chin Ups, lats: 10, 8, 7, 6, 5 (15:23)
Pull Ups, biceps: 5, 4, 5 (15:29, svårt få till handledsvänligt grepp)
Biceps, kabel: 43*12, 56.5*10, 63*8(15:36)
Mage: 50x blandat
Löpning: ->17 kmh, 1,05km
Rörlighet: squat (1-2 min), split (5min)
Meditation: 1-2 minuter

fredag 2 februari 2018

Därför gör 7-tonsbänk dig svagare

7-tonsbänk
7 ton per pass, 28 ton per vecka. Skall motsvara 200*1RM per vecka i arbetsset på ca 70-90% av 1RM.

Jag har blivit märkbart svagare av volymökningen i bänkpress. Så ska det inte vara, förmanar ynglingen Daniel Richter på Styrkelabbet mig: "man ska bli starkare".

Nåja, jag får finna mig i att tappa 5-10% styrka ett tag, så intalar jag mig att jag snart studsar tillbaka starkare än någonsin av pecs-slakten. Jag får åtminstone lite känning av träningsvärk av att ha höjt träningsvolymen 50% så någonting händer i alla fall.

Så här såg programmet ut igår 1 februari:

Bänk 63 reps: 80*5, 90*5, 100*5, 105*4, 105*4, 105*4, 105*4, 100*4, 100*4, 100*4, 100*4, 100*3, 95*4, 90*5, 90*4 (kl 14:47)

Marklyft: 20*10, 40*5, 60*5, 80*5, 100*5, 120*5 (första marklyftet på flera månader)
Biceps pullups, upp till bröstet mot stången: 9, 7, 6, 6, 6 (15:26)
Mage: 50x situps
Löpning: <16,5kmh, 1,05km
Meditation: 3 min i squat
Rörlighet squat, skräddare, säte, split
Handstående
Klar 15:50

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"