fredag 2 februari 2018

Därför gör 7-tonsbänk dig svagare

7-tonsbänk
7 ton per pass, 28 ton per vecka. Skall motsvara 200*1RM per vecka i arbetsset på ca 70-90% av 1RM.

Jag har blivit märkbart svagare av volymökningen i bänkpress. Så ska det inte vara, förmanar ynglingen Daniel Richter på Styrkelabbet mig: "man ska bli starkare".

Nåja, jag får finna mig i att tappa 5-10% styrka ett tag, så intalar jag mig att jag snart studsar tillbaka starkare än någonsin av pecs-slakten. Jag får åtminstone lite känning av träningsvärk av att ha höjt träningsvolymen 50% så någonting händer i alla fall.

Så här såg programmet ut igår 1 februari:

Bänk 63 reps: 80*5, 90*5, 100*5, 105*4, 105*4, 105*4, 105*4, 100*4, 100*4, 100*4, 100*4, 100*3, 95*4, 90*5, 90*4 (kl 14:47)

Marklyft: 20*10, 40*5, 60*5, 80*5, 100*5, 120*5 (första marklyftet på flera månader)
Biceps pullups, upp till bröstet mot stången: 9, 7, 6, 6, 6 (15:26)
Mage: 50x situps
Löpning: <16,5kmh, 1,05km
Meditation: 3 min i squat
Rörlighet squat, skräddare, säte, split
Handstående
Klar 15:50

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"